Wat advies over wireless. Probeer eerst of het out of the box werkt zeg maar, dus de livecd opstarten. En kijken of je verbinding hebt, zo niet, ga dan naar System -> administration -> network. Kijk of ie erbij staat.
Gebruik je overigens encryptie ?, WEP werkt goed onder Ubuntu, WPA zou ook moeten kunnen maar heb ik laatst niet kunnen fixen bij iemand.
Als je kaart slecht ondersteund wordt heb je nog wel altijd de mogelijkheid om de kaart aan de gang te krijgen met ndiswrapper. Dit is een tool die de windows drivers inlaadt en op die manier de kaart ondersteund, daarvoor zou ik ff googlen, is niet moeilijk.
OMG, ik heb nu die tar.gz...
Hoe open ik dat programma?:S
LOL. Het is nog geen programma :P Het is ingepakt, zoiets als zip of rar, maar dan anders.
uitpakken met:
tar xvzf pakketnaam
Vervolgens naar de map gaan:
cd pakketnaam
En dan configureren en compileren (als root*):
./configure
make && make install
* Je wordt root door "su" in te voeren. Voer je wachtwoord in als erom gevraagd wordt. LET OP: je ziet [color=red]GÉÉN[/color] karakters verschijnen (ook geen sterretjes). ;)
1. Open een terminal
2. Navigeer naar de map:
.......cd /home/manaus/downloads/ << Hier uiteraard juiste mappen opgeven
3. ./configure <<< Let op de punt
4. sudo make && make install
Je kan ook met su werken, maar sudo is makkelijker (en net ietsje veiliger.. Niet dat het niet veilig is als je gewoon su doet :) )