Misschien iets simpels,
Maar ik heb in mijn database de datum ingevoerd als JJJJMMDD, lekker makkelijk om mee te rekenen en dergelijke.
Maar nu wil ik het voor de personen die het gaan bekijken weergeven als DD-MM-JJJJ, staat wel net wat netter voor de buitenwereld...
Iemand een idee??

Alvast bedankt!
begin maar te rennen, frank komt je halen in je slaap

DATETIME veld gebruiken en met uitlezen al de juiste notatie kiezen
Nu zit je met de gebakken peren.... Je had het als timestamp op moeten slaan denk ik... Dat zou nòg makkelijker rekenen zijn "en dergelijke". Als je het in timestamp vorm hebt:

<?php
    $formatted = date("d-m-Y", $timestamp);
?>
Je kunt toch met [php]strlen[/php] en [php]substr[/php] ver komen. Ik zou er dan wel een functie van maken, en die telkens over de datum laten gaan..
Maar, als ik het goed begrijp, pakt de database met TIMESTAMP automatisch de datum en tijd van nu.
Het is juist de bedoeling dat het gaat werken met een door de gebruiker ingevoerde datum...
iemand een oplossing daarvoor? Of is het ook gewoon mogelijk om timestamp zo te beinvloeden dat het een door de gebruiker ingevoerde datum wordt?
"SELECT DATE_FORMAT(datumveld,'%d-%m-%Y') as DATUM FROM tabel";
GaMer13 schreef op 18.06.2007 12:42
Nu zit je met de gebakken peren.... Je had het als timestamp op moeten slaan denk ik... Dat zou nòg makkelijker rekenen zijn "en dergelijke". Als je het in timestamp vorm hebt:
Onzin! Gebruik gewoon een DATE veld om je datum in op te slaan en lees hem als volgt uit:

SELECT 
    DATE_FORMAT(datumveld, '%d-%m-%Y') AS formatted_date
FROM
    tabel

[edit]typo[/edit]
Blanche, het moet '%d-%m-%Y' zijn, maar je zal wel met je vinger per ongeluk op de $ hebben gezeten.
PHPerik schreef op 18.06.2007 12:55
Blanche, het moet '%d-%m-%Y' zijn, maar je zal wel met je vinger per ongeluk op de $ hebben gezeten.
Oeps, aangepast. Thx ;)
Ik ben weer ff aan het proberen geweest, en heb het geprobeerd met Substr() te doen.
Op zich leuk, maar de output is nog niet helemaal wat het hoort te zijn. Jullie enig idee??

Code:

<?

//test.php

$datum = "20070612";

$jaar = substr ($datum, 0, 4);
$maand = substr ($datum, 4, 6);
$dag = substr ($datum, 6, 7);

echo $jaar . "<br>";

echo $maand . "<br>";

echo $dag . "<br>";

?>

Output:

2007
0612
12
Ja maak zoals ze hierboven al aantal keren hebben gezegt gebruik van een DATE veld.
Dan kan je makkelijk dmv een simpele SELECT query je gewenste data formaat selecteren. (Zie code van Blanche)
Als je het echt zo wilt blijven doen kan je het inderdaad met substr doen,

<?php
$datum = "20070612";

$jaar = substr($datum, 0, 4);
$maand = substr($datum, 4, 6);
$dag = substr($datum, 6, 8);

$datum = $dag."-".$maand."-".$jaar;

echo $datum;
?>

Reageren