Hallo allemaal,

Ik zou graag het één en ander willen weten over een eigen webdesign "bedrijfje". Het gaat dan gewoon om bijverdienste (naast een studie). En zeg maar een omzet van tussen de 1000 en 2000 euro per jaar.

Welke voorwaardes worden daar nu aan gesteld? Moet je ingeschreven staan in de Kamer van Koophandel? Hoe zit het met de belasting? En is het verplicht om als bedrijf een "bezoekadres" te hebben?

Alvast bedankt!
Wanneer je zaken wilt gaan doen met andere bedrijven, dan ben je bijna verplicht om een KvK-inschrijving te hebben. Ze willen anders geen zaken met jou doen...

Verder is het begrip 'teveel verdienen' mij volkomen onbekend. Wat bedoel je daar in hemelsnaam mee? Te veel drinken levert een kater op, maar dat heb ik nog nooit gehad van veel verdienen en té veel verdienen heb ik nog niet ondervonden. Ben nog steeds druk bezig met het 1ste miljoen...
ik bedoel met teveel verdienen dat je dan net over de grens (maximum verdiensten om in aanmerking te komen voor studiefinanciering)gaat en dus geen studiefinanciering meer krijg. Of ik moet meer dan 300 euro per maand over die grens zitten.
@Frank.
Als je meer als een bepaald bedrag verdiend zal de IB-Groep een aanpassing moeten maken op je studiefinanciering of deze intrekken.
Als je ouders kinderbijslag krijgen voor jouw vervalt dit ook bij een bepaald bedrag.
IBGROEP
Naast je studiefinanciering mocht je in 2006 € 10.527,57 netto verdienen zonder dat dit gevolgen heeft voor je studiefinanciering.

Dit staat op hun website, dus dan mag je wel ff voor werken als bijverdienste.
Bij mijn weten, vroeguh, werd je gewoon gekort. Mocht bv. 10000 bijverdienen, maar werd het 12000, dan kreeg je gewoon 2000 minder overgemaakt. Maar waarom zou je studiefinanciering nodig hebben wanneer je het zelf ook op kunt brengen? Heb ik veel meer respect voor dan iemand die maar zijn handje ophoudt.

Wanneer je het een beetje goed aanpakt en commercieel bezig bent, kun je gewoon 50 tot 100 euro per uur in rekening brengen. Met een paar uur werken heb je dan al een leuk inkomen. Dit zijn echt geen bijzondere bedragen, informeer maar eens bij diverse bedrijven.

Ga je echter klein denken en vind je 10 euro per uur wel heel erg veel geld om vervolgens 9 euro en 95 eurocent in rekening te brengen, tja dan houdt het op. Armoede is een keuze.
Zou ik in dit geval onder de regels die gelden voor freelancers of zzpe'ers vallen?
Als je kunt aantonen dat je voor meerdere werkgevers werkt wel.
Is het eenmalig voor 1 werkgever, of meerdere malen voor 1 werkgever zal de belastingdienst je zien als loon"slaaf" ook wel "in loondienst" genoemd.

In dat geval wordt de werkgever inhoudingsplichtig en dient hij loonbelasting in te houden op je verdienste.(is voor jou makkelijker, maar voor hem niet).
Dit zal waarschijnlijk voor jouw netto een lager inkomen betekenen.
Ik zou ook snel langs de KvK gaan. Dit soort topics hebben we namelijk eerder gehad en vaak worden er zelfs dingen verteld die niet waar zijn. Dus pas op met het klakkeloos overnemen van dingen die mensen hier zeggen. Tot nu toe heb ik niet echt dingen gezien in dit topic die niet kloppen. Ben het verder op alle punten 100% met Frank eens.

Over dat 50 à 100 euro per uur hè... dat is inderdaad vrij normaal. Het punt is alleen dat startende freelancers dan vaak geen werk kunnen vinden, of er niet hard genoeg naar zoeken omdat je opdrachten op een andere wijze binnen zal moeten halen dan van achter je pc, en dat betekent dat deze startende freelancers mogelijk nooit een opdracht zullen krijgen. Daarom is het niet eens zo heel gek om voor 10 of 20 euro per uur te beginnen. Maar armoede is inderdaad een keuze.

[edit]Overigens heeft dit ook vooral met kwaliteit te maken en kunnen naar mijn mening de meeste freelance PHP-ers niet echt kwaliteit bieden. No offense maar als ik zie wie er allemaal een bedrijfje heeft dan moet ik soms bijna huilen.[/edit]
PHPerik schreef op 24.06.2007 12:57

[edit]Overigens heeft dit ook vooral met kwaliteit te maken en kunnen naar mijn mening de meeste freelance PHP-ers niet echt kwaliteit bieden. No offense maar als ik zie wie er allemaal een bedrijfje heeft dan moet ik soms bijna huilen.[/edit]

Daar ben ik het mee eens, als ik zie hoeveel spelfouten ze maken, hun eigen site die er niet uitziet of niet werkt, en dan hoeveel ze vragen...

Pff.. krijg ik spontaan de gedachte ze een design toe te sturen die ze kunnen gebruiken voor hun website, en een woordenboek...

KvK is degene die altijd het juiste antwoord heeft, wat PHPerik ook zei =)

Reageren