Hoi,

Ik heb een script nodig waarin de koersen van aandelenbeursen kunnen worden opgehaald.
Als ik eenmaal weet hoe dat moet, kan ik verdere functies zelf wel maken.
Indien onmogelijk voor php, graag even melden in welke taal het wel kan.
Het gaat er echter niet per se om dat het de live koersen zijn. Het standaard kwartier vertraging voldoet.

Alvast bedankt!

PS: Ik heb niet zéér veel macht over php. Ik zal dingen als opmaak dan ook graag in html doen. Het gaat er hier echter even om hoe ik die getallen moet binnenhalen op een webpagina.
Een rss-feed lijkt mij voor de hand liggen. Ga daar eens naar zoeken, dan kun je er vervolgens een php-script bij zoeken.

PHP spuugt html-code uit (altans in de meeste gevallen), dat is dus niets bijzonders. Wanneer je met Smarty aan de slag gaat, wordt het leven in html nog een stuk eenvoudiger. Echte aanrader!
Hmm, ik kan de code zo 1-2-3 niet vinden... tijdje geleden had ik zoiets gemaakt. Je hebt twee keuzes;

1) Je neemt een abbo op zo'n feed, meestal XML/Soap achtige oplossing.
2) Je ript om de 15 minuten de gegevens van een financiële website af en slaat ze zelf op in jouw database.

Dat laatste had ik gedaan, gewoon om te kijken naar de mogelijkheden. Ik heb er vervolgens leuke grafiekjes van gemaakt om mijn GD-skills op te poetsen maar ik betwijfel of het legaal is. Helemaal als je er iets serieus mee wilt gaan doen.
Warom zou het niet legaal zijn?

Dan moeten ze het niet op internet zetten. :D
robin schreef op 21.06.2007 19:11
Warom zou het niet legaal zijn?

Dan moeten ze het niet op internet zetten. :D
Tuurlijk! Leg dat bij de rechter maar eens uit.
@Robin, juridisch gezien wil ik het nog wel eens uitzoeken. Het auteursrecht ligt bij de partij die de beurskoersen aanlevert (a). De lui die het vervolgens op de website zetten (b) betalen a hiervoor de licentiekosten. Als ik het vervolgens van b af rip is dat niet alleen onvriendelijk (het kost hun geld in de vorm van bandbreedte & de licentiekosten) maar auteursrechterlijk ook niet helemaal 100%.

Dus, voor huis-tuin-en-keuken-gebruik is het prima, maar ik zou het niet echt toepassen. Afgezien van het feit dat je de natuurlijk de sjaak bent zodra ze jouw ipadres blokkeren of hun website aanpassen :P.
Ik denk niet dat hier van illegaal geen sprake zou zijn. Ik zal het namelijk alleen op localhost zetten. Maar Arjan, is het mogelijk om jouw punt 2 ook automatisch te laten uitvoeren?
Wat Robert deiman betreft zal ik dat nog even verder uitzoeken, heb even globaal gekeken en het is wel een vergelijkbare situatie.

Bedankt alvast :D
En kan iemand de optie 1 van Arjan even nader verklaren?

Moderator edit:

Bumpen:
Twee of meer keer achter elkaar in een topic posten heet bumpen.

Bumpen is pas na 24 uur toegestaan en kan een reden zijn voor de admins en moderators om een topic te sluiten. Gebruik indien nodig de knop om je tekst aan te passen.
Ik had hem in een cronjobje gezet, die dus iedere 15 minuten uitgevoerd werd tijdens de openingstijden van de beurs. Je kan PHP ook als een soort deamon/service laten draaien, maar daar heb ik wat minder verstand van. Afgezien van een botje van Eris wat ooit eens op mijn server gedraaid heeft.
Die optie 1:

met het abbonement op die feed krijg je elke keer die gegevens. Die gegevens kan je gewoon verwerken op de manier als ik heb gedaan, zodat je er een zinnige pagina uit krijgt (ipv het xml overzicht)\
Er zijn wel wat standaard rss readers voor PHP, die kan je gebruiken om data te analyseren enzo.

Reageren