Is fulltext search de beste manier om een mysql database te doorzoeken en de bestanden te weergeven (dus als zoekmachine voor je site te gebruiken). Of kent iemand hier een sneller/beter script en/of manier? Stel dat fulltext toch het beste is: bij zoekmachines moet je als je dingen toevoegd, die indexeren, ik neem aan dat dit bij fulltext niet hoeft?
Alvast bedankt!
Fulltext zou ik alleen gebruiken als je ook daadwerkelijk in tekste gaat zoeken. Als je bijvoorbeeld een database met allemaal films hebt en door de titels wilt zoeken is dit geen slimme oplossing.

Fulltext is alleen handig als je in bijvoorbeeld stukken tekst naar een bepaald keyword wilt zoeken. Het grote voordeel is namelijk dat je bij deze methode van zoeken op relevantie kunt sorteren.

Het hangt er dus maar net vanaf wat voor zoekfunctie je zoekt.
helaas beiden: er moet gezocht kunnen worden op bijvoorbeeld: google.nl (de URL die in de databse staat) en er moet gezocht kunnen worden op de beschrijving van de website (een stukje tekst) die in de database staat.
Zijn er trouwens ook nog andere zoekopties behalve FULLTEXT die hier handiger/beter voor zouden zijn??
Als je bijvoorbeeld naar titels van een film gaat zoeken, of in jouw geval website titels, dan kun je bijvoorbeeld zoiets gebruiken:

SELECT titel
FROM films
WHERE titel LIKE '%usual%'

Als ik nu een titel 'The Usual Suspects' in mijn tabel zou hebben staan, zou die titel weergegeven worden.

En als je in bijvoorbeeld een beschrijving gaat zoeken kun je de fulltext zoekmethode gebruiken.
Je moet alleen wel uitkijken met LIKE dat hij met '%<zoekwoord>%' geen resultaten weergeeft die beginnen of eindigen met het zoekwoord
Ik hebeven een vraagje: ik wil een <input text veld met submit button maken, maar moet ik dan de aanvraag in een database opslaan en dan aanvragen via $aanvraag, of is er een andere manier voor?
Gebruik de $_POST method in je form:

<form method="POST" action="pagina.php">
<input type="text" name="zoektermen" />
<input type="submit" name="zoek" value="Zoek!" />
</form>

Dan op de pagina.php:

<?php
    if(isset($_POST['zoek']) && !empty($_POST['zoektermen'])){
        // hier de FULLTEXT zoekactie
    }else{
        // Er is niet gesubmit of er zijn geen zoektermen ingevuld.
    }
?>

EDIT:
Typo
OK, nu snap ik het, bedankt allemaal!
Lapidi schreef op 23.06.2007 18:16
Je moet alleen wel uitkijken met LIKE dat hij met '%<zoekwoord>%' geen resultaten weergeeft die beginnen of eindigen met het zoekwoord
Dat is zeker niet waar! Als ik de titel 'The Usual Suspects' in mijn tabel heb staan en ik gebruik deze query:

SELECT titel
FROM films
WHERE titel LIKE '%The%'

Dan is die titel zeker weten terug te vinden in mijn resulaten. Een % matched alle tekens, dus ook geen tekens.

@Gamer13: het controleren of een formulier gepost is doe je over het algemeen niet door te checken of de naam van de submit button in de $_POST array te vinden is, maar door te controleren of de request method gelijk is aan POST:
<?php
if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST')
?>
Dan kom je ook niet in de problemen op het moment waar je je submit button geen naam geeft.
Nog een paar dingen bij FULLTEXT:

- Je moet een MyISAM tabel hebben anders werkt het niet
- Als je ook gedeelten van strings wilt vinden, moet je BOOLEAN MODE gebruiken
- Als het woord te vaak voorkomt in de tekst die je doorzoekt, geeft hij geen resultaat terug
kheb nu in de //hier is de FULLTEXT zoekactie dit staan:
<?php
SELECT
kolom1,
kolom2,
MATCH( kolom3 ) AGAINST ('$zoekwoord') AS score
FROM
tabel
WHERE
MATCH( kolom3 ) AGAINST ('$zoekwoord' IN BOOLEAN MODE)
ORDER BY
score DESC
?>
maar ik weet niet wat ik bij kolom3 moet zetten als ik maar 2 kolommen wil doorzoeken: als het goed is zijn dat kolom 1 en 2. weet iemand dit wel?

Reageren