Voor school moet ik bepalen wat voor Project ik volgend jaar wil gaan doen, ik ben een student die voornamelijk bezig is met WebApplicaties in PHP en wil in dit zelfstandige Project een nieuwe taal gaan leren.
Ik dacht aan talen als:
- C++
- C#
- Delphi
Wat voor taal zouden jullie aanraden (mede met het oog op ondersteuning online ed.)
En wat voor Eenvoudige Applicaties kan ik buiten:
- Basic MP3 Speler
- Basic Agenda
Ontwikkelen, wat voor een beginner in een nieuwe Ontwikkeltaal goed te doen is en toch een leuk (en eventueel nuttig) resultaat kan opleveren.
C++ is gewoonweg de meest universele taal die je kunt leren. Deze zou ik je dan ook persoonlijk aanraden.
Is wel vrij lastig, maar omdat je php als basis hebt wordt het al wat makkelijker, want er zijn natuurlijk dingen die mekaar een beetje overlappen.
Ik zou persoonlijk die tijd investeren in het werken/begrijpen van databases. Denk aan PostgreSQL of Oracle, daar heb je later ook weer profijt van. Verder heb ikzelf veel gehad aan JAVA, maar dan voornamelijk voor het begrijpen van OOP.
Verder valt er voor iedere taal wel wat te zeggen... Maar als je het over online ondersteuning hebt zou ik zeggen, verdiep je nog meer in PHP. Ga eens aan de slag met SOAP (XML-transacties opbouwen ofzo) of doe eens creatief met PHP-GTK.
Arjan heeft wel een paar goede punten, alleen weet ik niet of databases en XML/SOAP echt genoeg nieuwe kennis is voor een project. Het is wel heel handig, omdat je dan écht goede applicaties lert maken. Stored procedures, moeilijke SQL queries en data uitwisseling met XML en SOAP enzo is nou eenmaal een pré om te hebben en een must voor een goede webprogrammeur.
Verder is Java ook geen slechte keuze aangezien je daar ook nog JSP hebt wat gewoon in de taal Java wordt gedaan, en je met Java inderdaad OOP heel goed leert begrijpen.