Ik wil het liefst een apple macbook, maar mijn budget laat dat niet helemaal toe denk ik. Als er goede redenen zijn waarom ik een Apple Macbook beter kan nemen dan alleen de "look", overweeg ik misschien om nog ff-ies door te sparen.
Als die er geen zijn, dan neem ik gewoon een goedkope Acer ofzo.
Dus: Zijn er mensen met ervaringen (eerlijke) over Macbooks? (ik wil de 2.0 ghz 13 inch Macbook (de witte :P )).
En dan behalve: "het is duurder","je betaald voor het upgraden","microsoft windows vista ownt" ook graag goede negatieve opmerkingen over Macbooks. Ik wil een zo eerlijk mogelijke situatie dadelijk, zodat ik niet dadelijk een Acer laptop heb gekockt, en een vriend van me komt zeuren dat ik geen Macbook heb gekocht want hij had die wel, en kijk hoe fantastisch dit en dat. Of dat ik dadelijk met een kappote Macbook zit..
Anyone?
Gr,
Niek van der Steen (Nee dus geen kant-en-klare n00b van 20 posts. Check mn profiel maar Profiel ID 770. Maar Bassie heeft mn andere accounts geblockt, en ik weet nog steeds niet waarom. maar hij wil niet reageren als ik naar hem het contact formulier gebruik. Dusja.. )
Ik vind een vergelijking tussen een Acer en een MacBook best moeilijk, Acer valt over het algemeen namelijk in de categorie budget laptops.
Allereerst denk ik dat je bij Acer meer waar voor hetzelfde geld krijgt. Mijn MacBook (jaja) heeft bijv. een Intel Extreme Graphics videokaart terwijl je voor hetzelfde geld ook een Acer zou moeten kunnen krijgen met een leuke videokaart waar je beter spelletjes op kunt spelen. Commander en Conquer Generals, Battlefield 1942 draaid allemaal prima overigens.
Verder koop je een MacBook natuurlijk voor het MacOS operating system. Het is echt niet de heilige graal maar ik vind het prettig werken. Het is erg snel, stabiel en mooi. Maar persoonlijk vind ik het af en toe ook onhandig en het is gewoon even wennen. Windows software zal er niet op draaien dus je moet opzoek naar een alternatief. Maar als je zoals mij niet afhankelijk bent van Windows software is het een heel prettig systeem.
Ikzelf heb een MacBook gekocht omdat het gewoon enorm practisch is. Hij is stil, snel, lichtgewicht, klein en het tikt heerlijk. Daarnaast ziet hij er gewoon mooi uit, iets waar Acer niet zo goed in is.
Of het de meerwaarde waard is? Nouja, ik had mazzel dus ik hoefde er bijna niks voor te betalen. Maar als je inderdaad de volle mep moet betalen word het een moeilijke vraag. Persoonlijk zou ik het doen, maar als je die Acer aan de kant schuift en doorgaat voor een Asus bijvoorbeeld...
ja kan tegen woordig met de nieuwe versies ibooks en g4 en 5 dacht ik (g4 weet ik niet zeker)
windows op draaien dus al je van wegen het systeem zou (hardware matig dan) zou kiezen mmhz
dan zou ik gaan (vanwege de centen kwestie) voor HP laptop gaan zeer sterke beesten ik vind acer leuke dingen maar niet als je zware dingen moet gaan doen deze zijn namelijk hardware matig snel out of date :P
al heeft arjan wel een punt
Hij is stil, snel, lichtgewicht, klein en het tikt heerlijk. Daarnaast ziet hij er gewoon mooi uit, iets waar Acer niet zo goed in is.
Even heeeeeel off-topic...
Sander kun je je avatar veranderen? Vind 'm echt enorm storen. Mijn dank is groot :)
On-topic:
Ik zou voor een Mac gaan, ik vind het fijn werken, maar je krijgt wel gewoon minder waar voor je geld qua hardware... Maarja, dit is een beetje appels met peren vergelijken...
Ik heb een MacBook Pro en een MacBook (gebruikt m'n vriendin). Beide zijn het heerlijke machines waarbij de MacBook uitblinkt in het meeslepen:
- weegt niks
- neemt nauwelijks ruimte in beslag
- uitstekende accutijd (Pro slurpt meer energie door het grotere scherm)
De MacBook Pro is meer voor het dagelijkse werk, dan is een groter scherm toch wel prettig.
Op beide machines draait ook Windows (via VMware) en de Pro heeft ook Xubuntu en Solaris als besturingssystemen. Windows is er voor het testen (IE) en het gebruik van zeer specifieke software (anatomie-lessen).
Ze worden geen van beide gebruikt voor games, ook niet onder Windows, van de grafische capaciteiten maak ik dus nauwelijks gebruikt. Hoewel, de laatste tijd heb ik flink wat diashows gegeven (vakantie in NL/Europa) en die kwamen altijd goed voor de dag. Uiteraard m.b.v. de afstandsbediening.
Via OSX is het synchroniseren, bv. met je mobieltje, een fluitje van een cent en ook het delen van bestanden stelt niks voor. Sleep een bestand naar de gedeelde map en de andere Mac kan het daar zo uitpakken. Uiteraard kun je iemand ook (volledige) toegang geven tot al jouw bestanden, maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van.
Printen via de Airport Express gaat kinderlijk eenvoudig, heb ik nooit wat voor ingesteld, alleen de printer aangesloten (USB) en klaar is kees.
Ik heb mijn eerste Mac niet gekocht omdat hij er goed uitzag, maar omdat een vriend er zo snel en eenvoudig mee werkte. Dat wilde ik zelf, na zo'n 20 jaar DOS en Windows, ook wel eens uitproberen en daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Voor mij nooit meer een andere PC of laptop, Apple blinkt gewoon uit in gebruikersvriendelijkheid. Gevolg: Ik kan in dezelfde tijd meer werk verzetten.
Kortom, ik kan je echt aanraden om een Apple te kopen, maar ik zou nog wel even wachten op Leopard of een waardebon eisen. Zou lullig zijn om nu Tiger te kopen en dan over 3, 4 maandjes Leopard in de winkel te zien...