hallo
Dit is mijn probleem:
ik moet 40 rijen zo makkelijk mogelijk tegelijk in één mysql tabel kunnen updaten.
De opbouw is als volgt:
Ik heb op de pagina zelf een tabel staan: 5 kolommen, 40 rijen.
Het betreft een top40. In de 1e kolom staat de plaats van de huidige week, in de 2e die van vorige week, in de 3e het aantal weken, in de 4e de titel, in de 5e de artiest.
Nu moet ik door op een knop (toepassen) te klikken, in één keer al die 40 rijen, dus 200 velden, kunnen updaten.
Elke rij heeft z'n eigen mysql-id, en de namen van de velden zijn:
dw1, vw1, aw1, titel1, artiest1;
dw2, vw2, aw2, titel2, artiest2;
enz. enz.
Dit wordt op de pagina met een while-lus geplaatst, maar kan ik dat dan ook met een while-lus ofzo allemaal weer bij elkaar pakken, en zo via een query updaten?
Graag jullie reacties!
Groet,
Dennis
Ik ben blij dat je zelf hebt uitgevonden hoe je de update kunt uitvoeren, het is alleen jammer dat je weigert te leren van anderen.

Wat jij op het scherm wilt presenteren, heeft niets(!!!) te maken met de manier waarop iets in de database is opgeslagen. Vergeet dat nu alsjeblieft, dat maakt het voor jou in de toekomst een stuk eenvoudiger om te leren wat nu precies normaliseren is, wat een goed datamodel is.

Of jij nu iets van links naar recht, van boven naar onder of van voor naar achter op het scherm zet (mocht 3D beschikbaar zijn...), dan nog staan de gegevens niet op die manier in de database.

Vraagje: Hoe denk jij te gaan sorteren op bv. de meest succesvolle artiest?

Antwoord: Dat is met jouw opzet niet of nauwelijks te realiseren, je zult uitgebreide berekeningen en vergelijkingen moeten gaan uitvoeren.

Snelle oplossing: Maak een goed datamodel en laat er een eenvoudige SELECT-query op los met een COUNT()...
dat is voor wat ik er mee wil doen niet nodig. het enige waar de lijst voor dient, is om voor díe week aan te geven wat er in staat, en andere weken zijn absoluut niet belangrijk, en het is al helemaal niet belangrijk om op artiesten of wat dan ook te kunnen sorteren, omdat de gebruiker alleen die huidige lijst hoeft te zien, en verder helemaal niets.
Dus dan kun je het wel hebben over normaliseren, maar voor zover ik het goed heb bekeken, doe ik dat voor het grootste gedeelte al.
Ook heb je het er steeds over van 'wat jij wilt presenteren'. Jij weet nog niet eens wat ik precies wil presenteren, dus hoe kun je dan weten of dat belangrijk is?

Reageren