Ik heb een vraagje.
Ik ben nu bezig met een nieuwe pc samen te stellen had alles al een beetje uitgepuzzeld.
De processor hiervan was een AMD X2 5600+ 2.8ghz 2mb L2.
Echter nu zag ik een aanbieding van een moederboard, quadcore intel & 2gb geheugen voor 500 euro.
De processor hiervan is een Core 2 Quad Q6600 2.4ghz 8mb L2.
Maar nu vraag ik mij af, aangezien ik dat eerste systeem voor ongeveer dezelvde krijg kan krijgen als die quadcore samenstelling.
Wat kan ik beter kiezen
Mijn eigen configuratie met de AMD X2 5600+
Of die aanbieding met die Core 2 Quad Q6600.
Vink hier beide genoemde processors aan en klik op grafiek maken (helemaal onderaan de pagina) Dan kan je ze goed vergelijken. AMD wordt vaak wel als stabieler beschouwd, maar dat heeft er meer mee te maken dat nieuwe processoren minder last hebbben van "kinderziektes". Dit gebeurt soms bij nieuwe (typen) processoren van Intel wel, maar daar hebben we doorgaans als thuisgebruikers geen last van.
Het voornaamste waar ik hem voor zal gebruiken is voor gaming.
Ik heb men laptop voor zakelijk/schoolwerk dus daar zal die ook niet of weinig voor gebruikt worden.
Volgend jaar zal ik echter wel moeten tekenen met Maya maar ook C++ moeten programmeren.
Maar de waardes verschillen bij de 2 games die in die grafiek staan op die site die robert mij gaf.
en ik moet er ongeveer 2 jaar mee vooruit kunnen.
dus daarom is de keus voor mij zo lastig :P
Vincent, over het algemeen zie je dat de Intel sneller is. Dat beide games verschillen kunnen, kan te maken hebben met de programmering van de games, hoe efficiënt weten ze de processor te gebruiken. Dat is doorgaans bij AMD processoren een eitje, maar soms wil dat niet met Intel processoren (vraag me niet waarom)
Verder is dit ook geen eerlijk vergelijk, een quadcore processor kan meer bewerkingen uitvoeren dan een dual (of single) core processor. Als je al een Intel quadcore kan krijgen voor die prijs, moet je eens kijken of je niet een AMD quadcore voor die prijs kan krijgen.
Na enig zoeken is dat nog wel lastig. Die processoren zijn vrij nieuw, maar los gekocht van elkaar kom je zo rond de 650 euri. Is wel redelijk wat duurder, maar deze is vergelijkbaar met die van intel. Op een aantal punten scoort die ook aanzienlijk beter.(de Athlon 64 FX-74 quad)
[edit]
OVerigens kan je met de AMD dualcore wel prima aan tijdje vooruit hoor. Hij scoort goed op alle tests. Bovendien moet je niet teveel van de processor af laten hangen, met 2 gyg aan geheugen en een goede videokaart kom je zelfs met een AMD athlon 64 single core een heel eind.
[/edit]
Wat ik ervan weet, dat games nog geen gebruik maken van twee cores. Je OS maakt gebruik van de één core, de game van de andere. Als je voor game performance gaat, zou ik gaan voor de dualcore met meer Ghz. Ga je veel dingen doen met meerdere threads, ga dan voor de quadcore (videobewerking bijv).
Mijn huidige systeem is een AMD athlon 64 3000+ met 1GB geheugen en een radeon 9600 pro.
op dit systeem heb ik dan ook 2 jaar stevig gedraait.
zelfs met 1TB aan hardeschijven was die nog redelijk snel.
Maar ik begon te twijfelen ofdat ik nu die Core2Quad of AMD X2 zou kopen nadat ik die aanbieding zag.
Maar volgens jullie adviezen kan ik het beste voor de X2 5600+ gaan ?
Jah, die kan de komende tijd nog prima mee. Maar wat storeman ook al wel zegt is dat games nog geen gebruik maken van meerdere cores. Wanneer dit wel gaat gebeuren is nog niet bekend.
@Storeman: Dat klopt inderdaad ik heb het ergens gelezen. Wat er dan zeg maar gebeurt is: Je systeem draait op de enen kant van de processor en de Game op de anderen kant zoals je al zegt! De meesten game's van tegenwoordig halen nog lang niet alles uit een Dual Core dus kan je er zeker wel 2 jaar mee vooruit.
Ik zelf moet binnenkort ook aan een nieuwe PC wat ik vaak doe is:
Wachten op een Aldi/Lidl aanbiedingen die hebben vaak Helen goede PC's die zeer veel vermogen hebben. Als ik een nieuwe PC neem ga ik waarschijnlijk voor een Medion omdat die PC's erg veel vermogen kunnen leveren en vaak lang meegaan. Wat ook een goed merk PC schijnt te zijn is een: XXODD Vooral hun laptops zijn erg goed. Maar daar gaat het nu even niet om. Ik zelf zou gaan voor een Quadcore omdat die net even snellen zijn en zeker met Gaming kunnen ze net even wat meer vermogen leven.