Zo, ik had eventjes niks te doen. En aangezien ik net het Juvenalis Dilemma uit heb dacht ik: Laat ik zelf óók zo'n code in elkaar prutsen. Kijk eens aan.
w r h u p a a e t r z l n e e d o g n n s e e a e e p r k a e c e o z n
Ceasar een koning, had geheime berichten
Vertrouwen kon je een bode nooit
dus bedacht hij een code voor zijn brief
Die door de juiste lezer kon worden voltooid
Deze wijze, oud maar voor de meeste onbekend
moet je gebruiken als je een echte speurder bent
Veel succes ermee ;-)
De 1e met het juiste antwoord krijgt een virtueel bloemetje en natuurlijk...
de eer
Ik zal de oplossing van mijnes maar ff posten, ik denk niet dat jullie er achter komen :P
De functie flipbin(); 'flipt' een binaire string: alle nullen worden enen, en andersom. De functie bin2asc(); zet een binaire string om in gewone ASCII-karakters.
Elk cijfer staat voor een 0 of een 1. Het streepje heeft geen enkele betekenis, en wordt er dan ook direct uitgefilterd. Vervolgens worden dus al die getalletjes omgezet naar cijfers. De nul gaat via 'a', want anders kom ik in de problemen bij het replacen van de getallen die een 1 voorstellen. Dan flip ik de binaire string die ik krijg. Ik heb bij het coderen de ASCII gecodeerd met 9 bits in plaats van de 'normale' 8, om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken. Vervolgens haal ik nog even base64_decode er overheen. Dat was het :D
Ik zal de oplossing van mijnes maar ff posten, ik denk niet dat jullie er achter komen :P
De functie flipbin(); ze 'flipt' een binaire string: alle nullen worden enen, en andersom. De functie bin2asc(); zet een binaire string om in gewone ASCII-karakters.
Elk cijfer staat voor een 0 of een 1. Het streepje heeft geen enkele betekenis, en wordt er dan ook direct uitgefilterd. Vervolgens worden dus al die getalletjes omgezet naar cijfers. De nul gaat via 'a', want anders kom ik in de problemen bij het replacen van de getallen die een 1 voorstellen. Dan flip ik de binaire string die ik krijg. Ik heb bij het coderen de ASCII gecodeerd met 9 bits in plaats van de 'normale' 8, om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken. Vervolgens haal ik nog even base64_decode er overheen. Dat was het :D