Ben wel eens benieuwd wat je allemaal nodig hebt voor een eigen server? Wie kan mij dit uitleggen, ik wil graag een opzettje zien van 4 server's in 1 kast. Hoe zit dit trouwens met de snelheid?
Hmm...wat voor servers? Wat bedoel je met kast? En met snelheid?
Je kan het namelijk zo gek maken als je zelf wilt: sommigen hebben tienduizenden euro's over voor een megasnelle server. Thuis heb ik een paar afgedankte computers staan die ook dienst doen als server.
Wat heb je nodig voor een eigen server? Heel simpel, een overzicht van de systemen die op deze server moeten gaan draaien en het aantal users dat gebruik gaat maken van deze systemen.
Het heeft geen enkele zin om naar hardware te kijken wanneer je nog geen idee hebt wat je nu precies met de server gaat doen en hoe zwaar je deze gaat belasten.
En ga niet denken dat je in een paar weken/maanden wel een miljoen bezoekers hebt, dat is niet realistisch. Je kunt beter nu een eenvoudige server nemen waar je alles systemen (webserver, databaseserver, etc.) opzet om dan later afhankelijk van de knelpunten de boel te gaan scheiden. Zorg dus bv. voor eigen sessiehandler die de database gebruikt, dan kun je later zo met een loadbalancer en meerdere webservers gaan werken. Alle webservers knoop je vervolgens aan de database en klaar is kees.
Maar goed, de vraag is dus: Wat wil je met de server gaan doen?
Ik heb hier thuis vier 'servers' staan. Oftewel vier oudere pc's. De 'echte' server is toch, naar mijn idee, de software. Eén van die vier is uitsluitend de firewall en fungeert verder als 'doorgeefluik'. Op de tweede server draaien een aantal websites onder Apache en IMAP voor de webmail. De derde is hoofdzakelijk emailserver (SMTP en POP3) en de vierde is mijn lanserver (fileserver) met Samba. Verder draait op elke server FTP, SSH, Mail en nog meer klein spul. Ook heb ik op een van die servers LDap draaien.
Je mag wel een keertje komen kijken, maar er is echt niks aan te zien. Je ziet vier pc's, een flatscreen, een toetstenbord en een zooitje kabels. Niet interessant dus.
Simpele hosting van middel tot grote bedrijf's site's.
Dat is al helemaal niet reeel, tenzij je een glasvezelverbinding hebt liggen. Bovendien ben je ook verantwoordelijk voor de configuratie en veiligheid van de server(s).
?
Onbekende gebruiker
07-09-2007 18:04
Je huis-tuin-en-keuken internet snelheid laat dat niet toe...