Nu wil ik alleen nog dat de namen op alfabetische volgorde worden weergeven. Ik kan het niet meer in de query doen, want daar zit al een ORDER BY in, en ook niet met de phpfunctie sort(), want ik voer een while loop uit.
Wie kan mij helpen om de namen in alfabetische volgorde te laten zien?
SELECT ID, naam, bestand, bestandstype, toegevoegd FROM spellen WHERE categorie = 'Avontuur' ORDER BY toegevoegd DESC, naam ASC LIMIT 0, 10
Een tweede ORDER BY heeft pas zin als de eerste identiek is, dus als er meerdere dezelfde gegevens bij de eerste ORDER BY is, dan pas gaat hij de tweede ORDER BY gebruiken.
Nu je 't zegt.
Je moet gewoon een lege array maken, dan door die while lopen en d.m.v. die while de array vullen. Dan kan je de array sorteren en met foreach op het scherm toveren.
Nu je 't zegt.
Je moet gewoon een lege array maken, dan door die while lopen en d.m.v. die while de array vullen. Dan kan je de array sorteren en met foreach op het scherm toveren.
Kan wel, maar is er geen makkelijkere oplossing? Dan moet ik die hele while loop hierboven, en alles weer veranderen.
Kan hiet niet gewoon met een andere SQL query, of een functie in PHP?
SELECT
ID,
naam,
bestand,
bestandstype,
toegevoegd
FROM
spellen
WHERE
ID in(select id FROM
spellen
WHERE
categorie = 'Avontuur'
ORDER BY toegevoegd desc
LIMIT 0, 10)
ORDER BY naam
even uit mijn hoofd en niet getest. Kan zijn dat je nog met alias naam moet werken
SELECT
ID,
naam,
bestand,
bestandstype,
toegevoegd
FROM
spellen
WHERE
ID in(select id FROM
spellen
WHERE
categorie = 'Avontuur'
ORDER BY toegevoegd desc
LIMIT 0, 10)
ORDER BY naam
even uit mijn hoofd en niet getest. Kan zijn dat je nog met alias naam moet werken
Ik ben er bijna, alleen volgens MySQL mag er geen LIMIT in een IN(). Is er nog een mogelijkheid dat het dan wel werkt, zoals ik het wil?
Je hebt gelijk, dat werkt weer eens niet. Ik heb nieuws voor je, in pgSQL werkt dit dus wél. (en ja, ik heb met MySQL 5.0 en pgSQL 8.2 getest)
Wanneer je écht MySQL wilt gebruiken, ben ik bang dat je met 2 queries moet gaan werken. Het is een lapmiddel, maar dat is niet anders.
Al zou je ook met een stored procedure kunnen werken, maar ook daar zul je 2 queries in moeten zetten. Het enige verschil is dan dat je vanuit PHP slechts 1 query (de SP) hoeft aan te roepen.
Ik raad je aan om afscheid te nemen van MySQL, het blijft beperkingen houden.
Je hebt gelijk, dat werkt weer eens niet. Ik heb nieuws voor je, in pgSQL werkt dit dus wél. (en ja, ik heb met MySQL 5.0 en pgSQL 8.2 getest)
Wanneer je écht MySQL wilt gebruiken, ben ik bang dat je met 2 queries moet gaan werken. Het is een lapmiddel, maar dat is niet anders.
Al zou je ook met een stored procedure kunnen werken, maar ook daar zul je 2 queries in moeten zetten. Het enige verschil is dan dat je vanuit PHP slechts 1 query (de SP) hoeft aan te roepen.
Ik raad je aan om afscheid te nemen van MySQL, het blijft beperkingen houden.
En kan ik dit dan niet verder regelen met PHP, dus dat PHP de namen in alfabetische volgorde zet?