Ik moet een nieuwe mobiel hebben, en wil een camera. Dus, the big question:
Zal ik een losse camera (150 incl. tas, geheugenkaart) en een losse telefoon (+- 50) kopen, of een Sony Ericsson K800i (tweedehands, maar 1 of 2 keer gebruikt) voor 60. Het komt er dus op neer: is een lens in een mobieltje goed genoeg voor wat leuke foto's? (Het is een 3,2 MP lens.)
Ligt eraan waar je de foto's voor wilt gebruiken. De foto's van een mobiel zijn nooit zo goed als die van een camera. Wil je gewoon voor de lol wat foto's maken, is het met een mobiel wel handig. Wil je echt mooie foto's maken om te gebruiken o.i.d. dan zou ik toch een camera met bijv 7mp nemen.
Je hebt camera's in allerlei soorten en maten, vooral in verschillende categoriƫn. Hier is helaas ook hoe duurder hoe beter over het algemeen waar.
Waar moet je op letten? De lens van een camera is het belangrijkst, in combinatie met de beeldsensor. Kortweg gezegt (het is geen foto forum ;)) zit er in een telefoon een slechte lens, en een slechte beeldsensor. Simpelweg omdat dit allemaal klein moet zijn.
Ik zou dus echt zeker aanraden om een aparte camera te kopen. Aanrader: de Canon EOS 400D met een mooi lensje... maar ik denk dat dat iets boven je budget ligt ;)
Persoonlijk heb ik ze liever los, maar als geld een probleem is... voor een paar tientjes heb je vast een leuke 2e hands Canon A75 ofzo. Denk dat je daar fototechnisch gezien mooiere afbeeldingen mee kunt maken dan een camera telefoon :).
Nou kijk, ik wil gewoon wat foto's maken voor op een blog of zo, eventueel voor stock sites. Heel eventueel voor een echte website. Daarnaast: ik wil eigenlijk altijd een camera bij me hebben, en een echte is daar iets te duur voor.
Over budget: ik heb prima budget voor een camera en die Sony Ericsson, alleen mijn ouders vinden het wat overdreven...
Je ouders vinden het overdreven om beide te kopen?
Ik zou gewoon eens even naar de fotograaf gaan of op marktplaats kijken. Ikzelf heb prima ervaringen met een Konica Minolta Z10. Maak je prachtige heldere foto's mee en volgens mij kost dat nu helemaal niks meer (3.2 mp, 8x optische zoom). Wanneer je je foto's als stockfoto's wil gaan gebruiken moet je toch goede heldere foto's hebben. Ik heb dat nog nooit meegemaakt met een telefoon.
Laat een telefoon een telefoon zijn, en een camera een camera. Ergens moeten ze op inboeten...
Ik zie net op deze site dat iedereen erg positief is, ook over de camera. Wat raden jullie nu aan, want eigenlijk wil ik wel altijd een camera bij me hebben. Trouwens, degene van wie ik die Sony Ericsson wil kopen, maakt zo even een fototje ermee. Ik post 'm wel even.
Je kan met een mobiel inderdaad wel prima foto's maken, maar wat eerder is gezegd is dat de kwaliteit altijd minder is dan die van een los toestel. Ik heb zelf van de zomer een Olympus gekocht (130 Euri) met 7.1 mp en 3keer optische zoom.
Hier kan je prima foto's mee maken. Met een mobiel kan je niet zo (kwalitatief goed) inzoomen op dingen.
Zeker al je ook stockfoto's wil gaan maken is een aparte camera wel een must!
Die foto's van de Sony Ericsson K800i (en K810i) - met Carl Zeiss lens - zijn wel erg netjes vind ik zelf.
Persoonlijk zou ik dus voor de telefoon gaan, puur omdat een gewone camera uiteindelijk toch teleurstelt. Dan wil je weer een digitale spiegelreflex als de Canon EOS 400d en dan ben je meer geld kwijt dan 150 euro. ;)
[edit]En met zo'n cameratelefoon heb je ook het voordeel dat je hem altijd mee kan nemen. Als ik ergens naartoe ga, neem ik niet altijd een grote camera mee. Dan is zo'n telefoon die toch wel aardige foto's maakt wel handig. Je ziet tegenwoordig ook veel meer telefoontjes bij concerten dan camera's ;P
[/edit]
Voor onder de 150 euro voor een camera, zou ik voor de beste camera kwalitijd gaan op een mobiel. Heb zelf pas geleden een Canon 350D aangeschaft, maar die kost ook aardig wat.