Ik gebruik geen MD5.
Ik heb daarom mijn eigen encode / decode systeempje geschreven.
Ik heb een ID en dat encodeer ik naar een groot nummer.
Nu heb ik 2 vragen:
1) Is er op internet ergens een tool te vinden waarmee ik de sterkte ervan kan uittesten?
2) Of is er hier misschien iemand die zich graag eens bezighoudt met mijn eigen gemaakte systeempje te kraken?
Ik wil gewoon weten hoe waterdicht het nu eigenlijk is.
Ik zal niet beweren dat het een slecht systeem is, ken het niet en heb het ook niet gekraakt, maar de kans dat het beter is dan bv. md5- of sha1-hashing, is bijzonder klein. Daar zit toch wel een flink stukje wiskunde achter, het is maar weinig mensen gegeven om dat te snappen.
Daarnaast werkt de enorme rekenkracht van de hededaagse processor tegen je, zelfs een md5- of sha1-hash namaken (kraken is onmogelijk) is meestal kinderspel. Een hash afgeleid van een wachtwoord van 4 karakters is in enkel secondes nagemaakt/achterhaald. Een wachtwoord van 6 karakters werd op mijn vorige pc in 8 minuten nagemaakt/achterhaald, dat was 4 jaar geleden...
Kortom, wat wil je beveiligen en hoe sterk moet deze beveiliging zijn?
Het is meer een experimentje dan wat anders ( bij succes wel interessant om te gaan gebruiken uiteraard). Daarom dat ik het in de koffie hoek heb geplaatst :-)
Ik ken ook niet veel af van encoderen en decoderen maar ik wil vooral weten of het systeem al dan niet gekraakt KAN worden.
Met een simpele "ja" of "nee" kan ik uiteraard geen genoegen nemen. Misschien is het naïef van mij maar ik kan mij niet direct inbeelden hoe een sterk rekensysteem dit kan kraken.
Maar ik ben nooit te oud om bij te leren natuurlijk...
?
Onbekende gebruiker
15-10-2007 07:27
De kracht van MD5 of sha-1 is dat de hash klein is. Als dit één nummertje is, dan wil ik deze zin wel eens met jouw encoder ge-encode zien... Dat is natuurlijk uber groot.
Desalniettemin, ik zou niet weten hoe dit om te keren is, maar een grondige analyse van dergelijke (wanneby) crackers zouden hier misschien wel wat uit kunnen krijgen.
probeer het programma [google]Cain and Abel[/google], je kunt het een beetje kraken maar volgens mij niet helemaal. Als het niet lukt heb ik nog een programma voor je, wat ik op dit moment niet op de naam kom.
Lijkt mij wel een aardig systeem aangezien je iedere keer een andere output krijgt wanneer je het encode.
Ik neem aan dat alle nummers, uit de id serie, weer op dezelfde id uitkomen wanneer je ze decodeerd.
Zal er eens over nadenken wat er achter schuilt...
Harry, zometeen met hoofdpijn ;-)
?
Onbekende gebruiker
15-10-2007 11:28
Peter schreef op 15.10.2007 10:22
probeer het programma [google]Cain and Abel[/google], je kunt het een beetje kraken maar volgens mij niet helemaal. Als het niet lukt heb ik nog een programma voor je, wat ik op dit moment niet op de naam kom.
Pas op je Procesor!!
Ja, double quote: Pas op je processor, want al kan Cain en Abel dan wel het dehashen, het is en blijft gewoon brute-forcen.
Een hash afgeleid van een wachtwoord van 4 karakters is in enkel secondes nagemaakt/achterhaald. Een wachtwoord van 6 karakters werd op mijn vorige pc in 8 minuten nagemaakt/achterhaald, dat was 4 jaar geleden...
Toch moet ik hier enige nuance in aanbrengen. Als je een hash maakt van 4 letters en/of cijfers is die inderdaad redelijk snel nagemaakt. Heb je een hash gemaakt van $%&^ (bijv.) is het al een heel stuk lastiger. Helemaal als je als kraker niet weet welke tekens er gebruikt zijn, dan moet je aan een combinatie van a-z, A-Z, 0-9 en vreemde tekens. Dan kan je al aardig wat combinaties maken.
Daar staan trouwens ook twee tests is van ene Frank (niet pgFrank) die twee hashes van mij gaat brute-forcen, a-z, A-Z, 0-9 duurde inderdaad enkele secondes. De combinatie a-z, A-Z, 0-9, vreemde tekens duurde met een hash van een string van 5 tekens al ruim 20 minuten.
M.i. kan je heel goed een bestaande hash-functie gebruiken, tenzij je het e.e.a. echt gecodeerd op moet slaan en vervolgens ongecodeerd wilt laten zien.
Eigenlijk zoals pgFrank zei (en ik beaam) is de invoer in veel gevallen belangrijker. Neem dus, bijvoorbeeld voor wachtwoorden, een lange (> 6 tekens) en complexe string om te hashen. Zonder reclame te willen maken (dus wel eigenlijk ;)) zou je gebruik kunnen maken van deze functie.
[Edit: Typo]
?
Onbekende gebruiker
15-10-2007 11:47
Een niet al te moeilijk te begrijpen functie om veiligere (let wel: VEILIGERE) wachtwoordhashes te maken: