Dat lukt allemaal wel, maar afhankelijk van welk opslagmedium er gekozen wordt zijn er een aantal voorwaarden.
bijv. als er voor DVD gekozen wordt zijn van belang:
- Systeem (PAL, NTSC of SECAM)
- Beeld (4:3 of 16:9)
- Zone (1 t/m 8)
- Formaat (DVD-5 of DVD-9)
als er bijv. VHS of een ander medium gekozen zou worden zijn er weer andere voorwaarden mogelijk.
N.B. ik doe het in 1e instantie in MSAccess, maar het moet ook mogelijk zijn in MySQL als het kan
Als je een tabel hebt waarin de films staan en een tabel met gebruikers, heb je lang niet zoveel kolommen in je mymovies tabel nodig. Dit wordt dan enkel een koppeltabel om films aan gebruikers te koppelen.
films
------
id
titel
...
gebruikers
------------
id
gebruikersnaam
....
mymovies
------------
id
gebruiker_id
film_id
Verder zul je bij het normaliseren van dit datamodel goed moeten kijken naar de gegevens in de films tabel. Je zult namelijk aparte tabellen nodig hebben voor bijvoorbeeld de regisseur(s), acteurs, subtitles, etc...
ps. Tenslotte maakt het voor het ontwerpen van je datamodel niet uit of je dat nu voor een MSAccess of MySQL database doet. De tabellen en onderlinge relaties zullen altijd hetzelfde zijn.
Zoals jij het vermeld heb ik het al Blanche, dus voor zover ik zie is het al genormaliseerd.
Ik heb al een tabel personen, en een tabel rol (met acteur, regisseur etc.), en tabel rol_link die de personen linkt aan de rol.
En de andere tabellen die jij noemde heb ik ook al.
Ik dacht dat ik dus alle data maar 1x in de db heb staan.
En de subtitles heb ik in de tabel mymovies staan, want dat kan voor een ieder nog weer anders zijn (voor bijv. een chinees anders dan voor een nederlander)
Maar goed, mymovies bestaat dus lang niet uit zoveel kolommen als jij in je eerste post aangeeft. Alle informatie die jij in die tabel hebt staan is overbodig omdat deze ook al beschikbaar is in de films tabel.
Correct me if i'm wrong, maar het lijkt me dat subtitles een eigenschap van een film (lees: dvd) is, niet zozeer die van een gebruiker. Ditzelfde geldt voor de codec en audio van een film...
ps. Ook de tabel die je nu geeft zou je nog verder kunnen normaliseren. Denk bijvoorbeeld aan Religie en Valuta. Er kunnen immers meerdere landen met dezelfde valuta of religie zijn (denk aan de euro bijvoorbeeld)
De relatie opslagmedium - voorwaarden is dus ook een veel op veel relatie?
Dan heb je ook daar een koppeltabel nodig. Op het moment dat iemand dan een ander opslagmedium kiest moet je uit je koppeltabel de goede voorwaarden laten rollen.
Daar heb je in principe wel gelijk in Blanche, maar zo kan een gebruiker niet aangeven welke audio, subtitle en codec e.d. gebruikt zijn op het opslagmedium.
Die kan bij iedereen ongelijk zijn!
Dat is mijn reden geweest...
Jan helpt me meer op de goeie weg!
Ik ga zo ff slapen, dan bekijk ik nog wel welke relatie-methode er gebruikt moet worden en dkom ik er op terug.
Je hebt blijkbaar iets over het hoofd gezien Blanche, in het start-topic staat al:
"welke film hij in zijn bezit heeft"
voor wat jij wil zou ik nog een andere tabel kunnen maken, iets van nog_kopen o.i.d.
En je weet lijkt me ook nog niet welke audio, subtitle e.d. erop staan als je de film (nog) niet in je bezit hebt.