Ik wil een select box vullen met wat data uit me tabel:
Mysql Tabel tblWoonpakketInstellingen:

id	setting				value0				value1
1	LeeftijdHoofdkostwinner	Maak hier uw keuze		0
2	LeeftijdHoofdkostwinner	30 jaar en jonger		3
3	LeeftijdHoofdkostwinner	31 t/m 40 jaar			5
4	LeeftijdHoofdkostwinner	41 t/m 45 jaar			11
5	LeeftijdHoofdkostwinner	46 t/m 50 jaar			16
6	LeeftijdHoofdkostwinner	51 t/m 60 jaar			23
7	LeeftijdHoofdkostwinner	61 t/m 70 jaar			20
8	LeeftijdHoofdkostwinner	71 jaar en ouder		18

Code die ik gebruik om de select te vullen met de data uit de tabel(verkregen via phphulp):
<?php
//arrays voor Leeftijd Hoofdkostwinner, laden uit database
mysql_connect($host,$username,$password);
@mysql_select_db($database) or die( "Unable to select database");
$query = '';
$result = mysql_query($query) or die(mysql_error());
mysql_close();
$arrLeeftijdHoofdkostwinner[] = "Maak hier uw keuze";
while($row = mysql_fetch_assoc($result)){
$arrLeeftijdHoofdkostwinner[] = $row['value0'];
}//einde while
?>
[/code]
alle php code werkt alleen ik kom even niet uit de sql query

de query die ik wil draaien is haal alles op waar in setting LeeftijdHoofdkostwinner staat.
ik selecteer daar vervolgens in me php code value0 om de select te vullen

ik had zelf dit gemaakt:

SELECT * FROM tblWoonpakketInstellingen WHERE setting LIKE LeeftijdHoofdkostwinner

zijn er trouwens goede tools om die querys makkelijk te kunnen maken voor osx??
ik heb al mysql query browser geprobeerd maar die kan niet verbinden met me mysql ivm een socket probleem

alvast bedankt!
pgFrank schreef op 29.10.2007 14:50
[quote='PHPerik schreef op 29.10.2007 14:49'][quote='SanThe schreef op 29.10.2007 14:48']@Blanche: Klopt, maar ik weet eigenlijk niet of je WHERE weg kan laten terwijl je ORDER BY gebruikt. Vandaar.
Niets is verplicht, behalve "SELECT iets FROM tabel". Verder ook geen afhankelijkheden, behalve HAVING en GROUP BY voor zover ik nu kan bedenken.[/quote]Zelfs dat niet, SELECT 1 werkt ook prima.[/quote]Ja oké maar dat is niet nuttig.
Zelfs FROM is niet verplicht, kijk bijvoorbeeld naar het aanroepen van een stored procedure :)

Zie hier voor de SELECT syntax en alle mogelijke onderdelen ervan. De gedeelten tussen [] zijn uiteraard optioneel...

edit:
weet jij een goede query/db tool voor het ontwerpen van queries en databases?
Ik gebruik geen tools voor het ontwerpen van databases of queries, dat doe ik gewoon met de hand. Kwestie van leren normaliseren en schrijven van SQL.
Ik gebruik geen tools voor het ontwerpen van databases of queries, dat doe ik gewoon met de hand. Kwestie van leren normaliseren en schrijven van SQL.
Ik gebruik ook geen tools, maar veel professionals doen dat wel. Dus bij deze even de kanttekening dat een tool gebruiken geen overbodige luxe is. Ik zou zelf alleen geen goede tools weten, ben het vergeten.
PHPerik schreef op 29.10.2007 14:59
Ik gebruik ook geen tools, maar veel professionals doen dat wel. Dus bij deze even de kanttekening dat een tool gebruiken geen overbodige luxe is. Ik zou zelf alleen geen goede tools weten, ben het vergeten.
Klopt, maar ook bij het gebruik van tools voor het ontwerpen van databases en queries zul je de benodigde kennis wel moeten bezitten.

Bij het ontwerpen van een database zul je ook bij het gebruik van een tool bijvoorbeeld precies moeten weten hoe de relaties in jouw datamodel liggen. Dat kan geen enkele tool voor jou bepalen.

Het klopt wel dat als je je datamodel eenmaal hebt, dit soort tools het schrijven van queries vergemakkelijkt. Maar ook dit neemt niet weg dat je de SQL kennis gewoon in huis moet hebben...

Reageren