Nu, ik ben sinds een tijdje overgeschakeld van tabellen naar divs waarmee ik zeer blij ben alvast.
Maar nu wil ik een stap verder, ik heb al wat geprutst met php maar niet om over naar huis te schrijven. De bedoeling is dat ik een basis pagina heb met m'n layout en dan vanuit die pagina andere pagina's kan oproepen maar dat enkel een paar divs veranderen van inhoud.
Ik vermoed iets met include maar heb al wat tutorials gedaan maar het lukt me niet misschien kan je me op weg helpen met een andere goeie tutorial ofzo ik weet het niet.
Als je echt alléén de div wilt veranderen, zonder zichtbare refresh, zal je met AJAX de inhoud moeten ophalen en tonen, of alle inhoud bij de eerste keer laden ophalen en met javascript alleen dat tonen wat nodig is. Denk echter niet dat dat jouw bedoeling is.
Maar ik probeer het te leren snapje en wil met deze kleinere site proberen wat je met een grotere site zou moeten doen. En bij een grote site laat je ze toch niet de ganze pagina refreshen ofwel ?
En bij een grote site laat je ze toch niet de ganze pagina refreshen ofwel ?
Wat is groot? Mijn doel is altijd om complete pagina's niet groter dan 50kb te laten worden.
js wil nog wel eens erg groot worden (denk bv. aan Prototype), maar dat wordt slechts 1x geladen. html, plaatjes en css zullen samen altijd minder dan 50kb zijn. Dat is in notime geladen.
Een alternatief is het gebruik van frames, maar dat vind ik wel zo ***beeeep***!
Yep, volkomen nutteloos. Het plaatje staat in de cache en wordt dus niet opnieuw geladen en de navigatie kun je bijna in bits uitdrukken, dat zal dus niet vertragend werken.
Je bent niet met micro-optimalisatie bezig, maar met pico-optimalisatie. Dit gaat echt nergens over!