Beste allemaal,

Wie heeft of kent een goed werkend stratenherkenninsscript dat ik kan gebruiken voor mijn agenda om taxiritten in te voeren.

IK deel online een agenda met 4 collega's en wij voeren met z'n allen veel reserveringen in.
Dit vergt in de regel allemaal veel tijd en niet iedereen voert de straatnamen soms goed in.
Ik ben op zoek naar een soort systeem dat wanneer ik bijvoorbeeld bij het invoerveld "adres" de letter D invul, ik automatisch kan kiezen uit een lijst met alle straten in Zaanstad beginnende met een D.
Vul ik Do in, dat dan de mogelijkheden automatisch minder worden en het systeem alle straten laat zien beginnende met Do, om vervolgens uit de lijst die verschijnt, Dorpsstraat te kunnen selecteren en dat dat dan in het veld adres terecht komt.
Ik stel me zo voor dat ik in de database en paar tabellen erbij moet maken, en daar alle straten van Zaanstad moet invoeren.
Nu is het geval dat Zaanstad bestaat uit een aantal samengevoegde gemeenten en dat de Dorpstraat dus wel 3 keer voor kan komen.
Ik stel me zo voor dat ik dan een aparte tabel per deelgemeente moet maken enz enz.

Is er iemand van jullie dat ooit eens zo'n script ontwikkelt heeft, kent, of wil helpen(heel veel wil helpen om dit te realiseren.

mvg

Peter Arendse
Ik stel me zo voor dat ik dan een aparte tabel per deelgemeente moet maken enz enz.
Tot hier ging het goed, maar je gaat natuurlijk geen aparte tabellen maken voor iedere deelgemeente.

Je hebt een tabel met alle straatnamen en een tabel met alle gemeenten. Vervolgens heb je nog een koppeltabel waarin je de straten aan de gemeenten koppelt:

straten
--------
id
straatnaam

gemeenten
-------------
id
gemeente

straten_gemeenten
----------------------
straat_id
gemeente_id

Verder zul je inderdaad alle straatnamen in moeten voeren in de database en deze database ook up-to-date houden. Pas als je zo'n database hebt, kun je een script maken dat automatisch dingen aanvult.

Een voorbeeld van zo'n script heb ik online staan:

Live zoeken in namenlijst

Ik gebruik weliswaar namen van personen, maar het principe is hetzelfde.
Inderdaad Blache, zoiets bedoel ik inderdaad.
En wat ik dus graag zou willen in geval van jou script, dat wanneer de drie namen beginnende met een B in de lijst verschijnen, ik er op kan klikken zodat deze dat die automatisch in het invoerveld terecht komen.
Dat kan natuurlijk. Maar ik denk dat je eerst maar eens moet gaan beginnen met het aanmaken van de database en een systeempje om die database eenvoudig te bewerken.

Dus het toevoegen/wijzigen van plaatsnamen en gemeenten etc...
Eigelijk een zelfde, maar kleiner syteempje zoals ik nu alle taxiritten al invoer, aanpas e.d.
Of beter gezecht, in de zelfde database een tabel erbij maken, en aparte kolomen voor straat en gemeente , en daar de data invoeren, oeps, dat kan ik denk ik wel, maar daar gaan wel een hoop uurtjes werk in zitten.
Dat vind ik geen probleem, dan maar weer wat minder uurtjes slaap.
Ik hoop dat je deze topic in de gaten zult houden om mij eventueel bij te staan in de toekomst.
Peter
Of beter gezecht, in de zelfde database een tabel erbij maken,
Nog beter, 3 tabellen erbij. Zoals in het voorbeeld dat ik gaf ;)

ps. Ik heb dat scriptje iets aangepast. Nu kun je ook op de namen klikken en wordt de naam direct in het inputveld gezet: Klik
Woeha, ik heb het gezien, precies wat ik bedoel, wat ben je snel daarmee.
Ik ga er mee aan het werk, als ik problemen ondervind, meld ik mij weer Blanche.
Hallo Blanche,

Ik heb drie tabellen toegevoegd.
De eerste "straten" met een kolom ID_STRAAT BGINT AUTO INCREMENT PRIMAIRE SLEUTEL en een kolom STRAAT VARCHAR 60.
De tweede "gemeenten"met een kolom ID_GEMEENTEN INT AUTO INCREMENT PRIMAIRE SLEUTEL en een kolom GEMEENTE VARCHAR 50.
De derde "straten_gemeenten" met de kolom STRAAT_ID BGINT en een kolom GEMEENTE_ID INT.
Wat voor sleutel of wat dan ook moet ik in die derde kolom aan de twee kolommen toekennen?

Verder, ik vul de eerste tabel met alle straatnamen op alfabetische volgorde.
Ik vul de tweede met de gemeenten op alfabetische volgorde, maar wat doe ik in de derde?
daar leg je je verbanden. Mooier is het om in bijv excel een straatnamenlijst te maken met daarachter de gemeentenaam. Dan kan je daarna redelijk eenoudig een .sql script maken in xls wat alle tabellen juist vuld.
Uiteraard kan je dit ook met een webformpje doen
Wat voor sleutel of wat dan ook moet ik in die derde kolom aan de twee kolommen toekennen?
Hier zou je een primaire sleutel kunnen maken van de combinatie op de kolommen straat_id en gemeente_id.

Verder gebruik je die tabel zoals Klaasjan al zegt om de verbanden te leggen. Je koppelt hier dus straten aan een bepaalde gemeente. Op die manier kun je je dus meerdere straten met dezelfde naam hebben...
Tabel 1 en 2 snap, maar bij 3 raak ik jullie kwijt.
Ik heb hem "straten_gemeenten" genoemd, heb er twee kolommen in gezet met de namen STRAAT_ID en GEMEENTE_ID, STRAAT_ID heb ik als type BGINT meegegeven en GEMEENTE_ID als type INT, maar wat moet ik nog meer achter beide kollommen invullen, en met wat vul ik deze kolommen dan?

Reageren