Weet iemand de formule van pixel -> cm?
roel schreef op 04.01.2008 19:13
Ik heb geprobeerd in paint (afbeeldingen -> kenmerken...) en daar kom ik op 1:28 uit :S

Ik wil het hiervoor gebruiken:

http://tester.design-xtr.nl/imageupload2/

Ik moet de juiste verhouding weten om een vlak van bv 5x5 cm uit te snijden voor een folder ofzo zeg maar.

1 inch = 2.54 centimeter
In jouw geval is
1 centimeter = 28 pixels
--> Je hebt een resolutie van 71 ..

Is het de bedoeling voor deze af te drukken? Of voor op het scherm te plaatsen?

Via photoshop kan je gewoon via cm's uitsnijden en dan de DPI aanpassen --> verschillend aantal pixels.

edit:
In photoshop gebruik ik altijd een DPI van 300, dit zorgt ervoor dat mijn foto's een hoge kwaliteit behouden wanneer ik ze verklein.(jaja, wanneer je foto's verkleint op een lage DPI zijn ze van veel lagere kwaliteit dan de originele, dit zie je niet op het scherm, wel wanneer je ze afdrukt)
ik weet niet of het mogelijk is, maar je zou de dots per inch (zoek op dpi) op kunnen vragen en deze kunnen berekenn naar cm.
Terence schreef op 04.01.2008 19:21
ik weet niet of het mogelijk is, maar je zou de dots per inch (zoek op dpi) op kunnen vragen en deze kunnen berekenn naar cm.

Openen in photoshop. Afbeelding->afbeeldingsgrootte. Resolutie: ?? pixels/inch of ?? pixels/cm
en hoe kan ik dit doen bij een foto / plaatje?

En het gaat niet om de grootte van het plaatje, maar de grootte van het uitgesneden vlak in dat snijsysteem.
Als ik mijn resolutie op 1024 x 768 zet is een div van 100 pixels breed een stuk smaller dan wanneer ik hem op 800 x 600 zet.
Hmm, logisch eigenlijk...
Terence schreef op 04.01.2008 19:21

Het staat in de exif. Met de exif data extention voor firefox heb ik van deze foto het er kunnen uihalen:
# X-Resolution = 720000/10000 = 72.00
# Y-Resolution = 720000/10000 = 72.00
Maar bijvoorbeeld deze (jah, die heb ik geupload) zit de exif er niet in.
Pixels/cm adh van de DPI telt enkel voor wat afgedrukt wordt op je blad. Op het scherm hangt het nog steeds af van een 2e factor: schermresolutie, zoals hierboven gezegd.
Voor de volledigheid: de term resolutie is bij schermen nog wel eens verwarrend. Het kan betekenen:

1) de virtuele afmetingen van het scherm: dus 800 x 600, 1024 x 768, enz
2) de hoeveelheid fysieke pixels per vierkante inch, DPI. voor een beeldscherm is dat tegenwoordig 72 DPI.
Jan Koehoorn schreef op 04.01.2008 19:42
Voor de volledigheid: de term resolutie is bij schermen nog wel eens verwarrend. Het kan betekenen:

1) de virtuele afmetingen van het scherm: dus 800 x 600, 1024 x 768, enz
2) de hoeveelheid fysieke pixels per vierkante inch, DPI. voor een beeldscherm is dat tegenwoordig 72 DPI.

Dus kan het niet berekent worden?

Reageren