Ik heb het volgende probleem.
In mijn script heb ik een deel waar ik een mysql query uitvoer als volgt:
$query = mysql_query("SELECT * FROM cat_end WHERE cat=1 ORDER BY round ASC") or die(mysql_error());
Voer ik die uit in mysql zelf, dan is dit helemaal geen probleem.
Als ik dit echter via php doe, dan krijg ik volgende error:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'ORDER BY round' at line 1
Wie kan mij helpen.
Ik heb nochtans de ORDER BY en dergelijke elders in mijn script gebruikt zonder enig probleem.
(...) dan zou die kolom toch nooit aangemaakt kunnen worden?
Nee inderdaad, 'z-index' is in ANSI SQL geen geldige kolomnaam. Dat MySQL de 'functionaliteit' (ik noem het liever bug) heeft dat dat wel kan, bewijst maar weer dat MySQL eigenlijk gewoon bagger is...
Een echte database zal deze kolomnaam namelijk gewoon afkeuren en je met een mooie foutmelding achterlaten.
@Hipska: ik hanteer de volgende regels voor naamgevingen in SQL:
a t/m z in lowercase, underscores en geen gereserveerde woorden. Behalve voor 'id' geldt er een minimum lengte van 3 karakters. Dan is het tenminste nog duidelijk waar het over gaat.
Bij hoge uitzondering mogen er getallen in een naam worden opgenomen, dat komt uitsluitend voor wanneer er wordt gedenormaliseerd. Er wordt dan bewust een 'fout' in het datamodel gezet.