Goede morgen!

Ik ben alweer druk aan het programmeren, maar ben nu tegen een probleem aan gelopen waar ik niet meer uit kom. Ik zal even de situatie zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

Ik ben bezig met een advertentie website. De database bevat een tabel 'Rubriek'. Die tabel ziet er als volgt uit:

rubrieknummer rubrieknaam rubriek volgnr
1 huis&inrichting NULL 1
2 kasten 1 1
3 klokken 1 2
4 tafels 1 3
5 Electronica NULL 2
6 Televisies 5 1
7 Audio 5 2
8 Computers 5 3
9 Video 5 4
10 Sport NULL 3
11 Voetbal 10 1
12 Tennis 10 2
13 Volleybal 10 3

Korte uitleg:
- rubrieknummer is een automatisch nummerings veld en is de primary key van de tabel.

- rubrieknaam spreekt voor zich, dat is de naam van de rubriek.

- rubriek is een optionele kolom, wanneer de betreffende rubriek een subrubriek is van een andere rubriek vul je hier het 'rubrieknummer' in van die rubriek die boven deze rubriek valt.

- volgnr is de kolom waarmee de volgorde van sorteren wordt bepaald.

Wat ik nu dus wil zijn automatische breadcrumbs. Als ik bijvoorbeeld op de pagina rubriek.php?rid=6 ben, wil ik het volgende te zien krijgen: ELECTRONICA -> TELEVISIES.

Kan iemand mij helpen een query te maken waarmee ik telkens kan kijken een rubriek een subrubriek is van een andere rubriek, en zo ja de rubrieknaam + rubrieknummer van deze hogere rubriek tonen?

Alvast bedankt!

Tim

* Ik krijg het niet voor elkaar om het voorbeeld overzichtje netjes te tonen, het is blijkbaar niet toegestaan meerdere spaties te gebruiken.
hmm ik ben nog geen expert :p zou je misschien een concreet voorbeeld kunnen geven :$?
Natuurlijk,

De volgorde van de variabelen die je in een functie stopt (de zogenaamde parameters) is van belang.

De functie verwacht in de eerste parameter een query in de vorm van een String. De tweede en derde parameter zijn optioneel, dat betekend dat deze niet mee hoeven gegeven te worden, maar ik kan je aanraden om de databaselink wel mee te geven i.v.m. eventuele wijzigingen/toevoegingen in de applicatie die te maken hebben met meerdere databases. Wanneer je namelijk geen link identifier mee geeft neemt hij gewoon de laatst gebruikte link identifier.

In het voorbeeld wat jij gecopy paste hebt van mij, stond de fout dat eerst de link werdt gegeven en daarna de query. Dit moet andersom zijn (het voorbeeld eerder in de post is aangepast, dus je zou weer kunnen copy/pasten).

Dus:
<?php
$r = mssql_query($dbc, "SELECT rubrieknummer, rubrieknaam, rubriek FROM Rubriek WHERE rubriek IS NULL ORDER BY volgnr ASC");
?>
Moet zijn:
<?php
$r = mssql_query("SELECT rubrieknummer, rubrieknaam, rubriek FROM Rubriek WHERE rubriek IS NULL ORDER BY volgnr ASC", $dbc);
?>

Edit: typefout (moet leren mijn bericht eerst te lezen ipv meteen te committen :P)
Ik neem aan dat dit ook verandert moet worden:

<?php
$sub_r = mssql_query($dbc, "SELECT rubrieknummer, rubrieknaam, rubriek FROM Rubriek WHERE rubriek == $nr ORDER BY volgnr ASC");
?>

naar:

<?php
$sub_r = mssql_query("SELECT rubrieknummer, rubrieknaam, rubriek FROM Rubriek WHERE rubriek == $nr ORDER BY volgnr ASC", $dbc);
?>
waar wordt $rubriek trouwens gedefineerd?

Reageren