hoi
ik ben bezig met het vernieuwen van een profielensite
Maar nu loop ik tegen een probleem aan
Me opdracht geven wil www.sitenaam.nl/gebruikersnaam ipv www.sitenaam.nl/profile.php?blablabla
Maar de site haalt met GET de user id uit de URL (voorbeeld: profile.php?user_id=23). als ik /gebruikersnaam ga gebruiken dan heb ik de user id niet meer om het profiel uit de database te selecteren.
Nu is mijn vraag, weet iemand een manier om toch de user id te krijgen en daarmee het profiel uit de database te selecteren?

groetjes wesley
Naast de gebruikersnaam, zou je natuurlijk ook nog het id in de url kunnen plaatsen. Dus bijvoorbeeld:

jouwsite.nl/pietje/10/

Vervolgens kun je met behulp van mod-rewrite deze url weer onzichtbaar door laten verwijzen naar bijvoorbeeld jouwsite.nl/profile.php?id=10.
heb je misschien een voorbeeld van script die dit doet
ik ken aardig wat php maar dat heb ik nog nooit gedaan
of is er soms een manier om de gebruikersnaam uit de URL te halen?
Mod Rewrite

Neem maar eens een kijkje in deze tutorial. Dan zie je hoe dat in zijn werk gaat...
bovendien zou je ipv op id op gebruikersnaam op kunnen halen, dan heb je het id probleem niet
de gebruikersnaam is een map
is het dan mogelijk om een mapnaam met GET op te halen?
Nee de gebruikersnaam lijkt een map, maar in de meeste gevallen zal in zo'n situatie toe echt van mod-rewrite gebruik gemaakt worden. De url wordt dus onzichtbaar doorverwezen naar een andere url waarin gewoon de GET variabele staat...
ja maar mod-rewrite staat in de htacces en ik ben dus bang dat mijn hosting dat niet ondersteunt
Misschien iets om dat eerst eens uit te zoeken? Als dat niet het geval is, ben je in ieder geval aangewezen op het gebruik van GET variabelen in de url...
ik zie dus dat ze het ondersteunen (god dank)
maar nu heb ik het probleem dat ik geheel niks weet van htacces

Reageren