Hallo,

Ik heb gezocht, echter niet kunnen vinden (ook omdat ik de naam er niet voor weet).
Hier mijn probleem: Ik heb een mooi simpel scriptje gemaakt voor iemand wat niet meer doet als een fototje met verhaaltje op een site zetten (incl. naam en e-mail). Echter nu hebben de SPAM vriendjes mij gevonden en gooien hier van die mooie berichtjes op. Nu heb ik als oplossing dat de beheerder eerst de berichten moet beoordelen maar goed dit houdt de stortvloed aan SPAM berichten niet tegen.

CAPTCHA's schijnt ook niet te zijn wat je wilt dus mijn vraag zijn er ook andere oplossingen? En om het in de toekomst te voorkomen; hoe kom ik in de vizieren van dergelijke systemen?
vraagje, waarom is captcha niet een oplossing?

als het echt mensen zijn die het invullen, gooi er een check op op laatst verzonden bericht, niet binnen een dag 2 berichten vanaf hetzelfde IP etc
je zou een filter kunnen schrijven. Zelf ook ooit een keer gedaan:

Dit scriptje moet je zo ombouwen dat als iemand iets post, dat hij dan alles checkt. Als het bericht gemarkeerd word als spam, zou je alsnog een captcha kunnen doen.
<?php
//verboden woorden

$verboden = array('&quot;&gt;','href=','sex','informationen','aufstellungsort','grande','interessante',' recipe ', 'http:');

$spam = 0;

foreach($verboden as $key => $waarde) {
if(preg_match('/'.$waarde.'/', strtolower($rij['bericht'])) || preg_match('/'.$waarde.'/', strtolower($rij['naam'])) || preg_match('/'.$waarde.'/', strtolower($rij['email'])) || preg_match('/@mail.com/',$rij['email']) || preg_match('/yahoo.com/',$rij['email'])) {
$spamb++;
$spam = 1;

mysql_query("DELETE FROM gastenboek_h WHERE id = '".$rij['id']."'");

}
}

if($spam == 0)
{
//weergeven
}
hoe kom ik in de vizieren van dergelijke systemen?
Daar zijn spambots voor uitgevonden, die kruipen over het internet op zoek naar jouw website en soortgelijke websites. Doe je niks aan.

CAPTCHA's schijnt ook niet te zijn
Klopt, maar 90% van de ellende kun je hiermee toch wel voorkomen.

Daarnaast kun je afdwingen dat men eerst een account aanmaakt op jouw site (eveneens met captcha), zo kun je al per account de boel gaan blokkeren. Met vragen als "welk dier hoort niet in dit rijtje thuis: kat, hond, walvis" en dan een keuze laten maken, voorkom je nog meer ellende. De resterende ellende kun je met regular expressions gaan filteren (spam gaat vaak over dezelfde onderwerpen) en handmatig activeren van een post of verwijderen van de spam.

Je kunt een hoop maatregelen nemen, te beginnen met accounts en captchas.
Tommy schreef op 07.04.2008 16:23
Je kunt ook het reactie form verwijderen ^^
en daarvoor een postadres neerzeten. Alles met de hand verwerken vervolgens :)
Allereerst dank voor alle (snelle) reacties!

wes schreef op 07.04.2008 15:51
vraagje, waarom is captcha niet een oplossing?

als het echt mensen zijn die het invullen, gooi er een check op op laatst verzonden bericht, niet binnen een dag 2 berichten vanaf hetzelfde IP etc

Ik heb me er al enigzins in verdiept, en hoewel dit een goede oplossing lijkt schijnt er ook nog wel wat aan te rammelen.

Een account aanmaken is helaas geen optie, net als het form verwijderen natuurlijk ook niet ;)

Een filter moet er sowieso nog inkomen dus misschien dat daarmee al wat te regelen valt icm toch een CAPTCHA (staat hier ergens vast een mooie tutorial voor op ;))

Enkele andere opties volgens die site (waar CAPTCHA's afgeraden worden) waren; form encrypten, form elementen 'random' naam geven, action url van form iets mee goochelen of input snelheid meten (of dit beetje menselijk is) Zijn dit goeie methodes? Iemand hier ervaring mee?
Het beste is gewoon om ervoor te zorgen dat de spammer er geen zin meer in heeft. Kortom stuur per geplaatst bericht een activatiemailtje. Als iemand wilt spamme (en dus uiteindelijk zijn eigen mailbox spammed) is de lol er af lijkt mij zo.

Succes
Pepijn schreef op 07.04.2008 17:11
Kijk hier eens:

klik

Uhhhh.
... maar je kan ook de datum als tekst opslaan (bv 30/05/06 10:04) ...

Reageren