Goedeavond,

Ik ben sinds kort overgestapt naar een Imac. En nu wil ik webdesign/coderen weer oppikken. Alleen na een halve middag zoeken op het Inet ben ik nog geen geschikte programma's tegengekomen. Kunnen jullie me hierbij helpen?

Wat lijkt me handig:
- FTP functie (zit volgens mijn niet standaard op een Imac, of heb ik dit fout?)
- Ik maak graag website's door ze handmatig te coderen, dus geen WYSIWYG. Dus een soort van teksteditor is prima. (X HTML, CSS, PHP)
- Gekleurd weergeven van verschillende code onderdelen.
- Ik vond de automatische aanvulfunctie van Dreamweaver handig. Als je code aan het typen bent. Anders ben je de halve tijd bezig met het opzoeken van bepaalde functies.
- Graag gratis, want dan heb ik de mogelijkheid om het een en ander uit te proberen.

Alvast bedankt voor de moeite!!

Coda, is niet gratis! Maar kan je wel gratis uit proberen..! Dit vind ik zelf een zeer nette tool en ik gebruik hem ook veelvoudig.

Dreamweaver is ook voor de mac beschikbaar.
coderen :Notepad ++ ?
ftp : Filezilla.

Beide gratis en eigenlijk wel goed.
Ik doe het met TextMate en Transmit, maar beiden kosten iets van 30 euro. Voor TextMate heb ik geen vervanger, Transmit kan ook goed ingewisseld worden voor het open source Cyberduck maar die is ietsjes instabieler.

En wil je echt eens automatisch aanvullen (en niet alleen maar een retesnelle editor met 1000 + 1 sneltoetsen en truucjes - want dat is TextMate) dan zou ik gewoon eens Eclipse met een PHP plugin proberen. Als je een beetje snelle computer hebt werkt dit heel prettig.
Arjan Kapteijn schreef op 01.05.2008 20:58
Komodo Edit doet dat alles + meer! Tabbladen, projecten, SCP etc.

Arjan, dit programma ziet er behoorlijk uit. Ik zal het eens een try geven. Spreek je ook uit ervaring of gebruik je dit programma zelf niet?
Danny K schreef op 01.05.2008 20:47
Coda, is niet gratis! Maar kan je wel gratis uit proberen..! Dit vind ik zelf een zeer nette tool en ik gebruik hem ook veelvoudig.

Dreamweaver is ook voor de mac beschikbaar.

Heb je een link die naar 'coda' verwijst. Want misschien is het wel de moeite waard om even een kijkje te nemen.
@Steffan: Sorry wist ik niet, maar is er geen mogelijkheid om dit op te lossen voor een Apple ?

Reageren