Ik ben nieuw op dit forum en ook in de wereld van PHP en mySQL.
Ik ben dus een "groentje"...
Ik heb een leuk lopende site gemaakt waar ik momenteel een evenmenten kalender op heb staan welke ik zelf handmatig bijwerk.
Nu wil ik deze kalender automatiseren zodat de bezoekers zelf een evenement kunnen aanmaken en dat de evenementen daarna in volgorde (eerste datum eerst) worden geplaatst.
Tevens moet een evenement welke al is geweest, automatisch worden verwijderd.
Het invullen van evenement zou ik graag zien in de vorm van een standaard formulier.
Kan iemand me vertellen hoe ik te werk moet gaan? Het lieft is een beetje Jip & Janneke taal.
Mijn site is te vinden op www.oudebrommers.nl
1. $organisatie = mysql_real_escape_string ($_POST['organisatie)']);
Het ) achter organisatie hoort daar niet.
2. hernoem het veld 'event' in je database naar 'evenement', dan komen alle variabelen met de veldnamen in je database overeen. Dat is niet verplicht, alleen handig.
Je hebt een tabel 'organisation'. Hier heb je later ook een formulier voor nodig.
Nu kun je met de hand 2 organisaties in die tabel invullen. We hebben die organisaties nodig in het formulier.
Doe hetzelfde met de tabel voor de rubrieken. Voer een aantal rubrieken in. Dat kan rechtstreeks in de database. Later kunnen we daar een formulier voor maken. Hoe heet de tabel met de rubrieken?
@ A. de Kruijff: je script kan veel handiger:
<?php
// Laat alle errors zien
error_reporting(E_ALL);
$host = "localhost";
$db = "oudebro_events"; //hier de naam van de database
$user = "oudebro_events"; //hier de naam van de gebruiker
$password = "xxxxxxxxxi"; //hier het wachtwoord van de gebruiker
@ Agirre, Bedankt voor de uitleg. Als je het niet erg vindt laat ik het toch even zo. Ik wil het eerst werkend maken en daarna perfectioneren. Dan leer ik er ook het meest van.
@ Burdy, Ik heb je advies opgevolgd en de wijzigingen doorgevoerd. De tabel met de rubrieken het events (beetje krom, ik weet het) Ik zal nog even een aantal organisaties invoegen. Moet ik daarna "gewoon"op voeg toe drukken? Als ik daar namelijk overheen ga zegt hij dat hij doorverwijst naar het invulformulier.
@ Jan Koehoorn, Zoals ik al vertelde ben ik een leek. Je script ziet er inderdaad simpeler uit. maar wat is nu het verschil?
De tabel met de rubrieken het events (beetje krom, ik weet het)
Je kunt dit beter nu nog even in orde maken, nu er nog weinig code is. De benaming van de tabellen is bij voorkeur: evenementen (hier staan de werkelijke evenementen), organisaties (voor de gegevens van de organisaties) en rubrieken (voor de rubrieken). Anders heb je straks allerlei 'onhandige verwijzingen' in je code staan. Met phpMyAdmin kun je de tabellen hernoemen.
A. de Kruijf schreef op 20.05.2008 19:20
Ik zal nog even een aantal organisaties invoegen. Moet ik daarna "gewoon"op voeg toe drukken? Als ik daar namelijk overheen ga zegt hij dat hij doorverwijst naar het invulformulier.
Je kunt via phpMyAdmin minimaal 2 organisaties en 2 rubrieken in de tabellen invoeren. Daarna kunnen we verder gaan met het formulier.
P.S. 1: Het script van Jan is een zeer geavanceerd script. Dat script kun je makkelijk uitbreiden met nieuwe velden en inputcontroles.
P.S. 2: Je hebt niet alle velden nodig, we gaan immers straks gegevens ophalen uit de tabel organisaties en rubrieken, maar dat komt later aan de orde. Eerst maar even zorgen dat de basis redelijk goed staat.
Ik heb geprobeerd de tabel te hernoemen in de PHPmyadmin. Maar op de een of anderemanier krijg ik het niet voor elkaar. Moet ik hem soms helemaal weghalen en opnieuw maken?
En hoe voeg ik de organisaties in via phpmyadmin?
P.S. 1: Het script van Jan is een zeer geavanceerd script. Dat script kun je makkelijk uitbreiden met nieuwe velden en inputcontroles.
Bedoel je daarmaa dat ik eigenlijk beter dat script kan gebruiken?
P.S. 2: Je hebt niet alle velden nodig, we gaan immers straks gegevens ophalen uit de tabel organisaties en rubrieken, maar dat komt later aan de orde. Eerst maar even zorgen dat de basis redelijk goed staat.
Welke velden zouden er dan weg kunnen? Want ik geloof niet dat ik begrijp wat je bedoeld.
Ik heb geprobeerd de tabel te hernoemen in de PHPmyadmin. Maar op de een of anderemanier krijg ik het niet voor elkaar. Moet ik hem soms helemaal weghalen en opnieuw maken?
Je kunt tabellen op verschillende manieren hernoemen. Ga naar phpMyAdmin en zorg dat je de lijst met tabellen ziet. Selecteer de te hernoemen tabel en klik op de button Browse (de eerste button achter de naam). Klik daarna op het tabblad Operations (bovenin). Daarna kun je de tabel eenvoudig hernoemen.
En hoe voeg ik de organisaties in via phpmyadmin?
Ga naar phpMyAdmin en zorg dat je de lijst met alle tabellen ziet. Met de 4e button achter de naam kun je gegevens invoeren.
Bedoel je daarmaa dat ik eigenlijk beter dat script kan gebruiken?
Je zou het kunnen gebruiken, maar je kunt het ook toepassen als je PHP een beetje in de vingers hebt.
Welke velden zouden er dan weg kunnen? Want ik geloof niet dat ik begrijp wat je bedoeld.
De velden Organisatie, Website, E-mail en Telefoon gaan we uit de tabel van de organisaties ophalen. Zodat organisaties die zich aanmelden gebruik kunnen maken van de gegevens die ze eerder ingevoerd hebben.
Ik heb de tabel hernoemd, je moet het even weten en dan is het inderdaad niet zo lastig. maar dat is met zoveel dingen.
Ook heb ik twee organisaties ingevoegd en vier rubrieken.
Klopt het trouwens dat ik bij ID altijd één nummer hoger moet invullen. Het lijkt me wel logisch, maar ik vraag het toch even.
Als ik dit trouwens doe via phpMyAdmin valt me op dat ik onder de invul velden nog een keer dezelfde velden hem, maar dat negeer is ingeschakeld klopt dat?
Zie mijn screendump op http://www.oudebrommers.nl/pictures%20new/organisation.jpg
Ik heb verder nog geen velden weggehaald, ik hoor wel wanneer dat moet. En dat wacht ik ook nog even met dat andere script.
Het gaat helemaal goed, maar er is wel iets dat je even na moet kijken.
Klopt het trouwens dat ik bij ID altijd één nummer hoger moet invullen. Het lijkt me wel logisch, maar ik vraag het toch even.
Kijk even naar de instellingen bij dit veld in de tabel. ID moet op 'AUTO-INCREMENT' staan. Het nummer wordt dan steeds automatisch opgehoogd, dat hoef je zelf niet in te vullen.
Als ik dit trouwens doe via phpMyAdmin valt me op dat ik onder de invul velden nog een keer dezelfde velden hem, maar dat negeer is ingeschakeld klopt dat?
Ook helemaal goed. Later maken we ook een formulier om de gegevens van de organisatie en de rubriek te onderhouden.
Het gaat helemaal goed, maar er is wel iets dat je even na moet kijken.
Kijk even naar de instellingen bij dit veld in de tabel. ID moet op 'AUTO-INCREMENT' staan. Het nummer wordt dan steeds automatisch opgehoogd, dat hoef je zelf niet in te vullen.
Ik heb dit gedaan, maar hij geeft een foutmelding
namelijk
SQL-query:
(hier staat een rood kruisje voor) ALTER TABLE `rubrieken` CHANGE `ID` `ID` INT( 11 ) NOT NULL (AUTO_INCREMENT
MySQL retourneerde:
#1062 - Duplicate entry '1' for key 1
O, ik heb het al voor elkaar. Ik was bij nul begonnen met de rijen. en nu bij één begonnen en nu gaat het wel goed. Hij telt nu ook automatisch op.
Ik heb het gelijk in alle tabellen aangepast.
Je moet het formulier nu lokaal kunnen oproepen via je browser en gegevens in kunnen vullen bij de velden 'evenement' en 'locatie'. Als je dan submit dan moeten deze gegevens in je database terechtkomen.
Je kunt dat nog niet via een pagina zien (die moeten we ook nog maken), maar je kunt wel in je database controleren of het werkt.
Daarna gaan we een query maken om alle organisaties op te halen en in een pulldownlijstje in je formulier zetten.