Heey allemaal,

Ik zat me te bedenken dat het misschien wel handig is om gewoon een forum-categorie of script-categorie "Tips" aan te maken. Hierin kunnen dan kleine handige snippets in geplaatst worden die eigenijk niet in de huidige scriptlib thuis horen, maar wel gewoon handig zijn.

Daarnaast zouden hier gewoon tips gepost kunnen worden van dingen die vaak mis gaan tijdens het scripten. Gewoon even een simpel voorbeeldje van wat ik bedoel:

-------------------
Bij een inlogcontrole wordt vaak de volgende SQL-code gebruikt:

<?php
$sql = "SELECT
id
FROM
users
WHERE
username = '".mysql_real_escape_string($_POST['username'])."'
AND password = MD5('".mysql_real_escape_string($_POST['password'])."')";
?>

In eerste instantie lijkt hier niets mis mee, maar veel mensen weten niet dat op deze manier het wachtwoord keurig netjes onbeschermd in de SQL-logs komt te staan.
Gebruik daarom liever:

<?php
$sql = "SELECT
id
FROM
users
WHERE
username = '".mysql_real_escape_string($_POST['username'])."'
AND password = '".md5($_POST['password'])."'";
?>

Op deze manier komt het md5() gehashte wachtwoord in de logs te staan en kan niemand het wachtwoord dus nog achterhalen.
------------------

Dit is toch iets waarmee mensen redelijk vaak de fout in gaan en er is geen echte plek om dit soort tips/snippets te posten.

Laat eens horen wat je van het idee vindt.

Groet
Newb

edit

Thx SanThe
Jelmer schreef op 21.07.2008 15:55

<?php
function array_validate($callback, array $input) { ?>

Bedoel je niet:
function array_validate(array $input, $callback) {

Verder vind ik het ook wel een goed id, maar het moeten dan wel goede snippetes zijn dus niet iets van:
<?php
for ( $i=0; $i <= 10; $counter++) {
	echo "blaat" . $i;
}?>

Om maar een veel te simpel en lomp voorbeeld te geven.
Eerst wel, maar toen dacht ik, "laat ik dezelfde volgorde gebruiken als [php]array_map[/php]" en heb ik het verandert. Ik heb de voorbeelden even verandert zodat de volgorde weer klopt ;)
Heb een categorie 'snippets' aangemaakt. Als je nu scripts toevoegt kun je deze kiezen :). Goed idee, tnx!
Ik neem aan dat de nieuwe categorie er nog niet bij staat omdat er nog geen snippets in staan?

Goed idee trouwens, is ook leuk om die kleine dingetjes, zoals van Jelmer, te ontdekken, dat met ifSet() vind ik wel leuk. Daar kun je nog eens in gaan bladeren als je niets te doen hebt, ontdek je toch nog leuke dingen.
Ja, dit is denk ik een goeie toevoeging voor PHP Hulp!

Lol @ iCrhis.nl tekst-onder-naam-gedoe..
Het is iChris.nl voor jou Tommy! :) hehe
En dat was het moment waarop het niveau daalde \
Het zijn denk ik niet de 'normale' snippets, maar toch echt de wat beknoptere, kleine, nuttige en effeciƫnte (?) stukjes code die de programmeurs hier gebruiken om hun code te verbeteren, aan te vullen en hun programmeren te versnellen.
Mooie nietszeggende stelling Tommy, maar mooi geprobeerd ;-).

Nice snippets Jelmer! De MD5 is ook nieuws voor mij..

Reageren