ik ben bezig met een veilingsite. zoals de bedoeling is kunnen gebruikers bieden op voorwerpen. om te controleren of het ingevoerde bedrag voor een voorwerp groter is dan het ervoor geboden getal. om dit te controleren moet ik uit een tabel met biedingen de grootste bieding op dat voorwerp halen.
ik heb al de volgende query geschreven waarin ik alle biedingen van dat voorwerp isoleer maar nu wil ik dat ik het hoogst geboden bedrag krijg in een variabele, ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet doen
<?php
$bod = mssql_query(" SELECT *
FROM
Bod
WHERE
voorwerp = $id");
?>
de tabel bod ziet er als volgt uit:
create table Bod(
gebruiker char(15) not null,
voorwerp numeric(10) not null,
bodbedrag char(10) not null,
boddatum datetime not null,
constraint PK_BOD primary key (voorwerp, bodbedrag),
constraint AK_BOD1 unique (gebruiker, boddatum),
constraint AK_BOD2 unique (voorwerp, boddatum),
dat is een beetje het probleem, het is een school opdracht en we mogen alleen maar gebruik maken van char en numeric. het bodbedrag staat in numeric. en ik kan het best ordenen maar ik weet dan nog niet hoe ik de bovenste waarde van die tabel moet pakken
Ik zie het bodbedrag staan als char(10)? Maarja, waarom mag je alleen char en numeric gebruiken... Char is hartstikke inefficiƫnt als de waarde niet altijd die lengte heeft, en numeric is op te delen in int, longint etc, float en decimal, die allemaal veel handiger zijn...
Michel;
Dan moet je wel GROUP BY-en, en dat is in dit geval nergens voor nodig.