Ik ben onderzoek aan het voeren naar hoe snel mensen in forums reageren op een bericht. Als je dit leest, reageer dan zo snel mogelijk. Bedankt voor de medewerking!
Edit:
Kleine kanttekening. Er zit natuurlijk een verschil tussen 'lezen' en 'reageren'. In dit topic kan ik snel reageren, want de opdracht is simpel: bericht plaatsen als je jouw bericht gelezen hebt.
Normaal gesproken kijk ik echter aan de hand van de titels welke topic mogelijk interessant kunnen zijn, die lees ik indien de vraag helder en correct geformuleerd is, dan bepaal ik of ik überhaupt een zinvolle reactie kan geven en dan plaats ik mijn reactie pas (al dan niet na soms zelf wat meer informatie opgezocht te hebben). Die werkwijze zal voor vrijwel iedereen op een soortgelijke wijze plaatsvinden.
Bovendien heb jij nu je topic in de koffiehoek geplaatst, waardoor hij niet in de tracker verschijnt en minder mensen je topic zullen lezen. Er zijn dus meer factoren van belang dan alleen het lezen van een bericht, en ik vraag me daarom af of de opzet van je onderzoek juist is.
Wellicht kan je beter een steekproef nemen, met de datum en tijdstip van het plaatsen van een openingspost, en vervolgens kijken (op welke dag en) hoe laat het eerstvolgende antwoord op die vraag is gekomen. Dat maakt je onderzoek véél meer representatief. Daar kan je vervolgens wat statistiek op loslaten, zodat je uiteindelijk kan concluderen dat in 0% van de gevallen binnen één seconde gereageerd wordt, en dat 90% van alle vragen binnen een dag beantwoord (maar niet noodzakelijk opgelost) wordt. En hup, weer een standaard-normale verdeling de wereld in geholpen... :)
Overigens, ook de moeilijkheidsgraad van de vraagstelling bepaalt mede of een vraag snel beantwoord kan worden. Een 'headers already sent' krijgt zes antwoorden binnen een minuut, vaak met verwijzing naar de FAQ, een 'zoek maar op' of een aantal linkjes naar vorige topics. Een moeilijke vraag kan wel een dag op zich laten wachten voordat uiteindelijk een al dan niet nuttig antwoord wordt gegeven, als er al een antwoord op komt. Het is maar net dat iemand door de fora struint, jouw vraag ziet, en het antwoord weet (en die wil geven). Het is dus eigenlijk een beetje willekeur, en daarom vraag ik me stilletjes af of je onderzoek nuttig is.
Misschien dat je - naast mijn eerdere opmerkingen over een steekproef en representativiteit - de moeilijkheidsgraad als categorie kan opstellen, zodat je iets kan zeggen over de reactietijd op vragen met moeilijkheidsgraad 1 (cq. 2, 3 of 4). Blijft alleen de vraag over: hoe bepaal je wat een moeilijke vraag is, en wat een makkelijke? :)