het licht eraan wat je precies wilt gaan doen onder deze link zie je er wat meer over. Tevens krijg je met dit bedrijf te maken als je illegaal muziek verspreid
Het uploaden van muziek is illegaal, je hebt er immers geen rechten voor. Er zijn hiervoor uitzonderingen, dat wil zeggen dat je wel rechten-vrije muziek mag uploaden.
Er zijn wel grote databases met artiesten die het zogeheten 'streamen' van muziek toestaan, was jij denk ik ook bedoelt. Voorwaarde, naast dat je voor deze databases meestal moet betalen, is dat per song een bepaalde bedragje word betaald aan rechten. Dit moet dus worden bijgehouden.
Dergelijke websites zijn er al genoeg, denk aan iTunes, Planet-music, od2music.nl (Betaald) enz. Gratis websites zijn er ook al, zoals last.fm waar je op basis van een ingevoerde artiest muziek krijgt die van die artiest en soortgelijke is. Zij betalen de rechten van deze artiesten door middel van advertenties en muziek van minder bekende artiesten er door te mixen (welke dus hiervoor betalen).
Zit je nog steeds met beveiliging: Gebruikers mogen niet zomaar bestanden kunnen luisteren of downloaden zonder deze rechten te betalen voor het downloaden of luisteren - of zonder beveiliging.
Voor meer informatie zou ik op de genoemde websites eens kijken bij hun disclaimer / terms of use enz. Ook zou ik bij BUMA/STEMRA (zie bovenstaande post met link) informatie inwinnen. Hoofdzakelijk heb je te dealen met de muziekschapijen zoals Universal of Sony Music. Immers: Zijn hun het niet met jouw manier van verspreiden eens, dan krijg je pas een aanklacht.
Goed, mocht je nog meer vragen hebben - stel ze, en zal ze proberen te beantwoorden (heb er overigens niet erg veel verstand van, maar heb me in het verleden er eens inverdiept voor een webradio op basis van mp3'tjes <dit is overigens ook illigaal, want je moet er rechten voor betalen>)
Kort het antwoord trouwens even: Nee, tenzij per gebruiker rechten worden betaald. Ja, wanneer alle gebruikers een zogeheten 'thuiskopie' hebben van de nummers (dus het orgineel legaal in bezit hebben).
Gratis websites zijn er ook al, zoals last.fm waar je op basis van een ingevoerde artiest muziek krijgt die van die artiest en soortgelijke is. Zij betalen de rechten van deze artiesten door middel van advertenties en muziek van minder bekende artiesten er door te mixen (welke dus hiervoor betalen).
Niet helemaal waar. De muziek die je op last.fm kan beluisteren zijn samples van 30 seconden. Die mag je wel kosteloos streamen, omdat het geen substantieel deel van een nummer is. Volledige nummers van artiesten zijn nummers waarvan de artiest wil dat die volledig te beluisteren zijn (vaak opkomende artiesten) of waarop geen auteursrecht meer zit.
Voor zover ik weet hoeven minder bekende artiesten dus ook niet te betalen om hun muziek te uploaden bij last.fm, noch wordt door last.fm geld betaald om volledige nummers te mogen streamen.
Op last.fm kan je wel degelijk gewone muziek volledig streamen; type maar eens een artiest in en luister naar de muziek die je voorgeschoteld krijgt. Dit is allemaal 'rechten-plichtige' muziek en sommige niet tussendoor.
Waar jij van spreekt is wss de artiesenpagina zelf, dit klopt - hier kan je alleen 30-seconde samples luisteren en het nummer kopen.
Wat betreft je laatste punt, hier heb ik inderdaad geen bronnen voor - was zomaar een open gedachte; gezien last.fm toch een populair medium is en je soms heel lelijke nummers krijgt te horen die je gratis kunt downloaden (lijkt me niet goed voor de marketing ;-P).