Hallo allemaal.

Ik moet voor school een webshop bouwen in PHP. Ik kan goed overweg met php en mysql. Geen probleem dus. Alleen de sessies heb ik nog nooit eerder mee gewerkt.

Ik heb even op internet gekeken naar de werking van sessies. Hier kwam ik alleen de hele erge basis tegen. Dus 1 ding toevoegen en verwijderen. Met een webshop is het alleen wat ingewikkelder. Ik moet meerdere dingen in sessies kwijt. Denk aan productnummer en het aantal. Dit kan ik gewoon doen door te werken met een scheidingsteken als een comma volgensmij. Maar ik kom er ECHT NIET uit. Hoe controleer ik of productnr al in sessie staat zodat er dus 1 bij aantal bij gezet kan worden? Hoe splits ik aantal en productnr in de sessie?

Kan iemand voorbeeldscriptje maken met zoiets als dit:
$productnr = $_GET['productnr'];
$aantal = $_GET['aanta;'];

Dit wil ik in sessie zetten. Dat is nog niet zo lastig. Kan gewoon met bijv. $_SESSION['cart'] = $productnr".|".$aantal;

Maar er moet controle komen of toevallig al sessie is met dat productnr. als dat zo is moet hij die sessie veranderen. dus aantal van die sessie naar 2 zetten

Alvast bedankt!
Niels schreef op 02.02.2010 10:25
@Aar

Ow zo.

Uh ja ik had in de database een tabel opgeslagen carts

En daar heb je niks aan voor gasten.

Je kan een uniek ID aanmaken in een sessie voor gasten, en die dan koppelen aan een winkelwagen in de database. Maar of dat zou handig is? Je kan bij een e.v.t registratie zou het gast-sessieID omzetten naar een userID.

Waarom heb je daar niks aan voor gasten? Je zei toch dat hij een session id heeft dus die gooi je dan idd in de database.

Een andere manier zou ik zo gauw niet weten. En dan afdwingen als ze willen kopen dat ze zich dan moeten registreren.
Ik wil het niet afdwingen om te registreren bij een aankoop.

Hoogstens voor extra dingen zoals facturen-overzicht, besteloverzicht etc...
Ik ga kijken of een random sessie-ID te doen is, en die aan een database gekoppeld winkelwagentje koppelen.

Reageren