ik zie regelmatig dat mensen formulieren samantisch positioneren met behulp van de <dl> tag en een <dd> en <dt> tag.
Dit is dus bedoeld voor definitielijsten.
Nu vroeg ik me af of iemand toevallig een tutorial of handleiding heeft hoe ik het beste hiermee een formulier kan opmaken.
Volgens een collegae hier op de vloer schijnt het minder code te gebruiken dan de vaak misbruikte <table>'s in HTML
Dus wie o wie kan vertellen hoe je met dl, dd, dt een formulier kan maken? En welke CSS ingredienten zijn nodig?
Robert, jij bent niet echt semantisch bezig. Voor elke vak weer een paragraaf. Dat is niet juist. Het werkt wel, het valideert ook, maar als je het semantisch correct wilt hebben, dan kan naar mijn menig ul wel goed. Maar een dl is ook ok.
DL staat dus voor defenition list. De dt is de title en de dd is de description.
Semantisch is het goed, wanneer je een formulier hebt dan is 'naam' bijvoorbeeld een <dt> en wat je invult is de description.
Maak je formulier als volgt op
Nu je het zegt, haha ik heb een oud voorbeeld gepakt waar het inderdaad met een p werkt. Maar het is inderdaad geen paragraaf. Ik gebruik tegenwoordig niets bij het formulier, behalve de labels en inputs. Deze zijn prima te positioneren als je wilt. Dat is volgens mij semantisch de enige optie die echt goed is.
Je kan het wel met een df enzo doen, maar dat is (getuige ook de beschrijving van die elementen) ook semantisch niet correct. Het kan het wel iets eenvoudiger maken dingen te positioneren.
Het kan inderdaad ook zonder die tags erom heen.
Semantisch gebruik is puur de elementen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn en dat is nog niet altijd eenvoudig. Ik blijf bij mijn mening dat een dl oke is. Maar zo ieder zijn eigen mening.
Maak je bijvoorbeeld een recept waarin stap voor stap uit wordt gelegd hoe je het klaar moet maken, dan gebruik je een <ol>, ook bijvoorbeeld voor een nieuwsoverzicht.
Voor een normale opsomming gebruik je een <ul>.
Klinkt heel logisch, maar dit wordt vaak over het hoofd gezien.