Ik ben een beginnend phper en wil graag het volgende.
Ik maak een nieuwsarchief op mijn site en ik wil nu eigenlijk dat als je op een maand klikt dat er dan dagen verschijnen. Gewoon simpele linkjes dus. Klik je op de dagen, dan verschijnt het nieuws van die dag. Kan iemand me uitleggen hoe ik dit zou moeten doen zonder talloze html pagina's te hebben? Ook zoder een SQL database graag aangezien ik me daar nog niet in heb verdiept.
Ik zou graag op alle maanden de dagen willen zien, maar slechts op 1 dag wat tekst. De andere dagen hoef ik niks mee. Hoe doe ik dat?
Je wil geen MySQL database gebruiken, maar je hebt wel een nieuwsarchief?
Hoe heb je dit nieuwsarchief dan gemaakt? Allemaal aparte html bestandjes of in een txt bestand?
Nee, ik begin bij het begin snap je. Eerst even de lay out van linikjes en een stuk of 3 voorbeeld nieuwsberichten op een willekeurige datum. Laat ik het zo zeggen: ik wil 2 html pagina's in 1 bestand hebben door php.
Of is het niet handig wat ik nu doe? Kan ik beter eerst dat MySQL gedoe leren en komt de lay-out dan "vanzelf"?
Wanneer je nog SQL (= taal) moet leren, kun je wellicht beter eerst even met een database gaan stoeien die een foutmelding geeft wanneer je iets fout doet. MySQL steekt een dikke vinger op, gooit wat onzin naar jou toe en wenst je veel succes met debuggen. Menig beginner ziet alleen de fout niet en denkt dat alles goed gaat...
Tip: PostgreSQL, wanneer je met pgSQL uit de voeten kunt, kun je ook met MySQL, SQL Server, Oracle, etc. uit de voeten. SQL is redelijk standaard en pgSQL houdt zich prima aan deze standaarden.
Vervolgens stap je over naar MySQL en kom je erachter wat voor achtelijk ding dat is... Ben je een held, ga MySQL dan wel eerst fatsoenlijk configureren, anders wordt het echt een drama.
Ik wil SQLyog gaan gebruiken. Schijnt ook wel makkelijk te zijn. Maar ik vraag me nog steeds af eigenlijk:
Moet ik die simpele html linkjes en heel de plaatsing en lay out van voorbeeld berichten al in html zetten of kan dat later het beste als ik met SQL kan werken?
SQL en html hebben niets met elkaar te maken, het zijn 2 uitersten binnen een systeem. Opslag en presentatie. Daar zit de logica nog tussen (de php in dit geval), dus hoe staat het met die kunsten?
SQLyog is overigens geen database! Het is een programmaatje om een MySQL-dramabase te benaderen. Wanneer je met SQL uit de voeten kunt, heb je dit helemaal niet nodig. Waarschijnlijk gaat het ook niet werken, 999 van de 1000 webhosters staan geen remote access toe, je kunt jouw database bij jouw webhoster dan ook niet bereiken.