ik heb sinds kort een nieuwe website online gezet waar ik dus ook andere links gebruik.. nu staat er een link in google wie niet meer klopt.
die link gaat gewoon naar een 404 pagina.. nu stond er op zon website dat het een week kon duren voordat google daar achter kwam, en de link zou update.
Nu het is inmiddels al 2 maand later en vind het nu toch echt nodig om er wat aan te doen..
want bij google.nl sta ik met een 404 pagina (wel boven aan als je zoekt op heinen design maar) maar bij google.com al op de 2e pagina terwijl ik eerder bij beide boven aan stond...
Voor een website die ik recentelijk vernieuwd heb, heb ik de volgende aanpak gebruikt:
- De website had een 'oude structuur', wat zo veel wil zeggen als mappen op de server, met daarin index.php, contact.php, etc;
- De website is vernieuwd naar mod_rewrtie;
- Hierdoor is bijvoorbeeld het bestand /nieuws/archief.php gewijzigd naar /archief/;
- In Google stonden de verwijzingen naar de oude pagina's. Die heb ik allemaal opgezocht m.b.v. de zoekoptie: 'site:website.nl';
- Alles wat niet klopte heb ik in m'n .htaccess erbij gezet:
Deze genereert sowieso een 301 met permanente redirect waardoor Google z'n cache aanpast. Verder wordt de bezoeker (en Google) gelijk doorgestuurd naar de locatie die meegegeven is, of de root van de site.
Dat had je ook al direct in je RewriteRule kunnen doen, door de R=301 flag mee te geven ;-)
Da's waar.. :)
Maar is het bij die van jou ook zo dat het adres in de balk van de browser gewijzigd wordt? Dat was in ieder geval wel nodig bij mijn project (ivm deeplinking).