Oke,
ik ben dus eigenlijk nog maar net bezig met php en mysql.
En ik geraak maar niet aan een goede registratiepagina.
Mijn momentele registratiepagina doet het wel, maar is very basic.
Kan ik hier ergens een goede tut of script voor me registratiepagina vinden?
Momenteel staat er enkel:
Gewenste Gebruikersnaam:
Gewenste Wachtwoord:
+ het logt je ip
Maar hij checkt niet of de username al bestaat.

Ik hoop snel op een helpende reactie.
..
Evert schreef op 20.12.2008 14:13
Checken of de naam al bestaat is makkelijk te doen. Je kan bijv. je naam veld unique maken, een select doen en als die resultaten teruggeeft een error.

Jah okee, en hoe doe ik dat :P
Sorry maar kben echt wel php-noobje ^^
Is er echt nergens een goeie tut
1) Voorkom dat je dubbele kunt invoeren: UNIQUE toevoegen aan de kolom die uniek moet zijn is onmisbaar.
2) Foutmelding opvangen wanneer een INSERT of UPDATE mislukt doordat de unique-constraint wordt overtreden.
3) Als extraatje zou je vooraf kunnen controleren of een naam al bestaat en een foutmelding/waarschuwing geven. Let er wel op dat deze niet 100% betrouwbaar is, dit is dus niet meer dan een extraatje.
..
pgFrank schreef op 20.12.2008 14:17
1) Voorkom dat je dubbele kunt invoeren: UNIQUE toevoegen aan de kolom die uniek moet zijn is onmisbaar.
2) Foutmelding opvangen wanneer een INSERT of UPDATE mislukt doordat de unique-constraint wordt overtreden.
3) Als extraatje zou je vooraf kunnen controleren of een naam al bestaat en een foutmelding/waarschuwing geven. Let er wel op dat deze niet 100% betrouwbaar is, dit is dus niet meer dan een extraatje.

Owkeej die snapk een heel klein beetje :S
Volgens mij bedoel je dat ik:
- op een of andere manier die kolom van username unique moet maken
- op een of andere manier een foutmelding moet filteren die wordt gegeven als de username al bestaat
- Misschien als extratje, direct als ze een naam invullen, kijken of de username al bestaat of niet. Maar je zegt ook dat dat niet zo'n goed idee is.

Nu mijn vraag:
Hoe? :S
PHP is cool... Alleen ksnap er de ballen van.
Evert schreef op 20.12.2008 14:18
[quote='arno schreef op 20.12.2008 14:16'][quote='Evert schreef op 20.12.2008 14:13']Checken of de naam al bestaat is makkelijk te doen. Je kan bijv. je naam veld unique maken, een select doen en als die resultaten teruggeeft een error.

Jah okee, en hoe doe ik dat :P
Sorry maar kben echt wel php-noobje ^^
Is er echt nergens een goeie tut[/quote]Heb je Google al gebruikt?[/quote]
Jah,
spijtig genoeg vindk daar alleen te downloaden scripts waar zelfs geen commentaar bijstaat.
=)
PHP is cool...

Heb jij even geluk dat het vooral SQL is!

1)
CREATE UNIQUE INDEX u_naam ON tabelnaam (naam);

2) Zie mysql_errno() wanneer er iets fout gaat, nr. 1064 (of 1062, ik vergeet dat altijd) moet het zijn.
3) Zie de beginnerstutorials, die zijn er niet voor niets
pgFrank schreef op 20.12.2008 14:29
PHP is cool...

Heb jij even geluk dat het vooral SQL is!

1)
CREATE UNIQUE INDEX u_naam ON tabelnaam (naam);

2) Zie mysql_errno() wanneer er iets fout gaat, nr. 1064 (of 1062, ik vergeet dat altijd) moet het zijn.
3) Zie de beginnerstutorials, die zijn er niet voor niets

dat is nu eens hulp die ik bedoel :P
En die beginnerstutorials, dan ben je langer bezig aan er een goeie tussenuit te halen, dan ze te lezen + te gebruiken hehe...
En heb nu eenmaal niet zoveel geduld als het op zoeken & lezen uitkomt lol.
Goed, hoeveel wil je hiervoor betalen? Dat is de andere optie die je hebt.

Ps. Het is niet nodig om keer-op-keer iemand te quoten, je kunt ook zonder quote een reactie geven. Houdt de boel een stuk leesbaarder.
Gelukt :)
Bedankt.

klein vraagje nog:
Hoe verander je die error die hij geeft als de username al bestaat?
Nu krijg ik:
Duplicate entry 'username' for key 2

Reageren