Op een ander forum waar ik beta tester ben van php software, kwam ik ineens tot de ontdekking dat er in verschillende files geen ?> in de file hebben staan als laatste regel maar alleen de } hebben staan als laatste regel.
Nadat ik dit gerapporteerd had, kreeg ik de volgende reactie:
Some people reported problems when the closing tag was included in the files. So it is a no-win situation.

Spaces are automatically caught in any of the front-end functions, to prevent the header-already-sent issue. Since this can not occur, I do not see reasons to add these finishing ?> tags.
Is dit waar???
Ja, ik doe ook geen PHP-sluittag in bestanden die alleen PHP bevatten. Je voorkomt (zoals gezegd) onnodige output.
ik vind het toch maar vreemd hoor. ik heb altijd gelezen en ook altijd gezien dat die sluit tag aanwezig is. maar als jij ook zegt dat het klopt, dan zal ik er verder niet over klagen...
tis niet vreemd ik gebruik nooit ?>

edit:
dis is niet waar ik gebruik het op phphulp om me om aan tegeven wanneer me code stopt =P
Ja klopt, dat doe ik ook altijd. Het zorgt er voor dat er niet ongewild errors kunnen ontstaan zoals de reactie die jij kreeg ook al aangeeft.
stel je hebt het volgende script:
<?php
include "file.php";
session_start();
?>

en je hebt file.php:
<?php
    // ik doe nu niets, maar ik heb een punt achter de ? > staan, die je even als spatie moet zien:
?>.

dan krijg je een error.. omdat je een spatie achter de ?> hebt staan. Als je niet door hebt dat je die er neer hebt gezet, dan krijg je een error op je scherm, die je niet verwacht en vaak ook niet weet waar die vandaan komt.

als je file.php zo maakt:
<?php
    // ik doe nu niets, maar ik heb een spatie achter de ? > staan:

zal je nooit een error krijgen omdat het volledige script uit php bestaat. Er kan dus geen output zijn (tenzij je een output functie gebruikt als echo, print, ..)
HEt is net alsof je je script niet hebt afgemaakt vind ik.
yorick17 schreef op 09.01.2009 16:15

... wtf? Hoe kom je daar nou bij :P

koeienpoep
dat heb ik dus ook en mijn gedacht is dus ook dat als je dit zo moet oplossen, dat je GEEN goede error checking doet van je files voor je ze upload. Dit betekent dat ik mijn eigen interne error checker nog even moet bijwerken om alles na de laatste ?> in een file te verwijderen (mits er geen html achter staat)
Chris schreef op 09.01.2009 16:22
[quote='yorick17 schreef op 09.01.2009 16:15']HEt is net alsof je je script niet hebt afgemaakt vind ik.
dat heb ik dus ook en mijn gedacht is dus ook dat als je dit zo moet oplossen, dat je GEEN goede error checking doet van je files voor je ze upload. Dit betekent dat ik mijn eigen interne error checker nog even moet bijwerken om alles na de laatste ?> in een file te verwijderen (mits er geen html achter staat)[/quote]
VRAGEN OM PROBLEMEN !!!!

Reageren