Ik ben nu bezig met een (vragen)formulier.
Hij bestaat uit dertig vragen, maar ik wil graag op elke pagina 5 vragen. Aan het eind van de dertig vragen moeten de antwoorden in 1 mail verstuurd worden naar mij.
Hoe doe ik dit? Ik ben er inmiddels achter dat het met hidden fields moet, maar hoe moet ik dit doen? Ik heb op google gezocht, maar geen goede tutorial of site gevonden waar het duidelijk uitgelegd word. Weet iemand een site, of kan misschien iemand het kort uitleggen?
Hidden fields zijn input-velden met als type "hidden". Ze worden dan niet getoond op de website, maar zijn er wel. Ze worden gewoon meegestuurd met het verzenden van het formulier, de 'name' zal dus de key worden in $_POST, en de 'value' die jij zelf meegeeft (in dit geval dus $_POST-waardes uit een eerder formulier).
Ik zou in dit geval geen hidden inputs gebruiken. In plaats daarvan zou ik de reeds gegeven antwoorden tijdelijk opslaan in een sessievariabele. Het is nergens voor nodig om elke keer alle gegeven antwoorden mee te sturen en te verwerken...
Toevallig heb ik net zo'n systeem gemaakt. Ik sla de antwoorden op in een array, en die array zet ik vervolgens in een sessie.
Nog specifieker, als je begint met het invullen van de vragenlijst maak ik een array met daarin alle vraagID's, vervolgens pak ik daar random 5 uit (welke nog geen antwoordID gekoppeld hebben) en met die 5 vragen haal ik de mogelijke antwoorden op.
Zodra je die verwerkt pak ik weer 5 vragen totdat de array helemaal beantwoord is. Voordeel? Flexibiliteit, en als de gebruiker een bepaalde vraag niet beantwoord komt die vanzelf wel weer terug.
Toevallig heb ik net zo'n systeem gemaakt. Ik sla de antwoorden op in een array, en die array zet ik vervolgens in een sessie.
Nog specifieker, als je begint met het invullen van de vragenlijst maak ik een array met daarin alle vraagID's, vervolgens pak ik daar random 5 uit (welke nog geen antwoordID gekoppeld hebben) en met die 5 vragen haal ik de mogelijke antwoorden op.
Zodra je die verwerkt pak ik weer 5 vragen totdat de array helemaal beantwoord is. Voordeel? Flexibiliteit, en als de gebruiker een bepaalde vraag niet beantwoord komt die vanzelf wel weer terug.
Ok, heb je hier misschien een tutorial voor of kun je misschien zeggen hoe ik een array maak met die vragen erin? Ze moeten wel allemaal op volgorde, de vragen hebben namelijk een nummer.
Hoezo roep je radiobuttons op met een php script? Da's gewoon HTML...
Om ze te kunnen versturen. Ik roep ze niet op, ik kijk gewoon welke van de drie antwoorden de status checked heeft en die stuur ik dan door.
Maar zou iemand kunnnen vertellen hoe ik dus meerdere pagina's maak met vragen en die in 1 keer opgestuurd worden in dezelfde mail... Het moet dus niet met hidden fields, maar wel met een array maar ik zou niet weten hoe dit werkt... :'(
Zie mijn eerste reactie in deze post. Aangezien je vragen niet uit een database oid komen, zul je allemaal kleine formuliertjes hebben met een paar vragen. Na verzenden van zo'n deelformuliertje sla je de gegeven antwoorden op in een sessievariabele.
Na verzenden van het laatste deelformuliertje haal je ook de eerder opgeslagen gegevens weer op en verwerk je alles in een email.
Sla bovenstaande handleiding er eens op na als je bepaalde delen niet snapt. Begin er dan zelf aan en als je vast loopt kun je hier natuurlijk terecht met je vragen...