Beste PHP'ers,

www.database-manager.nl

Ik moet af en toe websites bouwen op webservers die wel MySQL, maar geen PHPMyAdmin omgeving bieden.

Om toch in de database te kunnen gluren of alles goed gaat en enkele basis zaken te kunnen uitvoeren heb ik een 'database manager' geschreven. De tool biedt momenteel de mogelijkheid om automatisch tabellen en kolommen te detecteren in je database, en bouwt formulieren op waarmee je eenvoudig records kunt toevoegen/bewerken/verwijderen.

De tool wil ik in de toekomst ook inzetten voor klanten, zodat deze zelf gegevens in de database kunnen beheren.

In de configuratie kun je ook specifiek aangeven welke tabellen/kolommen via de tool beheerd kunnen worden. Zo hoef je niet de hele database bloot-te-geven aan je klanten.

Ook heb ik een QUERY-tool ingebouwd waarmee je eigen queries op de database kunt runnen. Deze tool is in het configuratie eenvoudig in en uit te schakelen.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie feedback over de tool! Als de tool 'af' is zal ik deze zeker open source als script opnemen op dit forum.

Je kunt inloggen met "admin/password". De database heb ik gevuld met een standaard JOOMLA installatie.

De bron bestanden zijn nu hier te downloaden

TODO:
- Basis javascript validatie voor velden in het formulier.
Het concept is erg leuk maar 1 ding vind ik een beetje vreemd. Veldlengte. Dit slaat nergens op. Als ik een stored procedure wil invoeren kan dat niet?
Als je een SELECT query opvraagt via de QUERY tool, wil ik voorkomen dat er te veel HTML data geoutput wordt. Het moet de tool 'snel' houden.

Daarom limiteer ik de veld waarden tot de opgegeven lengte. Je kunt dit zelf verhogen als dat wenselijk is...
Als je inlogged zie je de tabellen met de omschrijving, nu zit er in die omschrijving nog geen entry maar hij komt wel buiten m'n scherm. misschien kan het handig zijn dit klein te houden (even groot als de tekst vult)...

verder vind ik het er echt geweldig uitzien en ik geloof dat dit erg handig is en veel potentieel heeft
Pholeron schreef op 26.03.2009 09:07
Ik moet af en toe websites bouwen op webservers die wel MySQL, maar geen PHPMyAdmin omgeving bieden.
Heb jij even geluk dat je PMA zelf kan installeren... Het is niet meer dan een PHP-scriptje, dat zou dus geen probleem mogen opleveren. Even uploaden, configureren en gaan met die banaan.

Uiteraard zijn er nog andere PHP-scriptjes om databases te beheren en kun je er zelf ook eentje schrijven.
PHPMyAdmin maakt gebruik van PHP bibliotheken die niet altijd beschikbaar zijn binnen de server, zoals de 'multi-byte-string'

Daarnaast wil ik de tool ook inzetten (zoals ik al schreef) voor klanten zodat deze een (zeer beperkt) deel van de database kunnen beheren.
Wow nice systeem, lijkt aardig op PHPmyadmin ook qua vormgeving en indeling :)

Maar dit werkt dan toch niet op systemen waar connecties van buiten niet geaccepteerd worden? (99 procent van de webservers dus)
Je kunt het script op je FTP locatie uploaden (bij voorkeur in een eigen map); en desgewenst beveiligen met een USERNAME/PASSWORD. zodat je er in de toekomst ook eenvoudig bij kunt mocht dat nodig zijn.
Ziet er echt heel goed uit :) Heel overzichtelijk en simpel om te gebruiken. Enige nadeel is dat je geen query kan laten maken door wat dropdowns zoals bij PhpMyAdmin.
De tool wil ik in de toekomst ook inzetten voor klanten, zodat deze zelf gegevens in de database kunnen beheren.

Prachtig natuurlijk als dat gaat lukken, maar ik vraag mij af of klanten dat gaan (willen) snappen.

Kan je niet nog iets met relaties in de database doen? Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een pagina die een relatie met een menu item heeft, dat de gebruiker dan bij het toevoegen van een pagina een dropdown krijgt met de keuze tussen menu items.
Het zelfde geldt eigenlijk ook voor data/time velden, een date- en/of timepicker zou het geheel natuurlijk vergemakkelijken.

Reageren