Hallo allemaal.

Ik moet een aanwezigheidregistratie programma maken. Zodat als mensen inloggen op het netwerk (computer aanzetten) er dit komt te staan op de website van de Secretariaat:

Jan Klaasen: Niet aanwezig.
Piet Klaasen: Aanwezig.

Is dit mogelijk met PHP? Zoja, kunnen jullie hier mij dan meer uitleg over geven. Ik kon niks vinden op het internet. Dus ik hoop dat het jullie lukt!

Bedankt alvast!
Ik denk dat je dit in het .NET framework moet gaan doen. Die kan een hoop zaken van Windows loggen.
Enig idee waar ik moet beginnen?
Ik ben nu de .NET Framework 2.0 SDK aan het downloaden.
Je hebt Visual studio nodig. Dat is het framework voor het Windows.
Ok.
Enig idee waar ik die kan downloaden?
Licentie kopen. Als je voor een bedrijf werkt is zo'n investering een schijntje. Je moet ook eens bedenken welke taal je wilt gaan gebruiken (ASP, ASP.NET, C#, C#.NET etc...). En voordat je hier aan begint zul je eerst eens het 1 en andere moeten lezen het is nl. pittig spul.
Ok, waar kan ik zo'n licentie kopen?
Je kan er ook voor kiezen om PHP in CLI modus te gebruiken (Command Line Interface). Je kan gewoon scripts uitvoeren via de command line dus.
googlen

@ marien

Ja, maar dan moet eerst de browser geopend worden bij de client. in .NET kun je een applicatie bouwen die mee opstart die vervolgens naar de db schrijft. en vervolgens kun je dit weer ophalen.
CLI is onhandig, dan moet je op iedere PC lokaal PHP installeren. Er zijn meerdere oplossingen te verzinnen, alhoewel een .NET/VB app waarschijnlijk de netste variant is.

- een simpele bat die een URL aanspreekt.
- een simpele bat die een bestandje aanmaakt en verwijderd in een netwerkshare die door de server met en glob() eenvoudig word uitgelezen.
- etc etc

Maar die batjes zijn eerlijk gezegd kut oplossingen. Ik zou met PHP de Active Directory server uitlezen (LDAP) en kijken of daar iets te vinden is als login time o.i.d. (geen idee, nooit naar gezocht). Anders zou je kunnen kijken naar de lastLogon.

Reageren