Hallo,
Ik ben bezig met het opzetten van een game resource site en community. Nu heb ik een sponsor die zorgt voor de hosting. Ik heb daar x GB ruimte. De eerste tijd zal dit genoeg zijn, maar een maand of twee na de eerste release, wil ik ook een gallerij introduceren met afbeeldingen én video. Dus dan gaat het wat harder met de schijfruimte. Nou mag ik veel op de server van die sponsor, maar bijv. die video converten naar FLV gaat veel van de server vragen, en hij gebruikt die server ook voor zijn hosting bedrijf en ik wil sowieso niet lastig zijn voor die andere gebruikers van de server. Ook een eigen TS of ventrilo server zou leuk zijn (mag nu niet).
De site gaat op 1 juli als online, van te voren zijn wel public beta's enzo, maar dat ter zeide. Ik weet totaal niet hoe hard het gaat lopen met qua bezoekers, maar ik ben wel van plan om er echt een goed lopende site van te gaan maken.
Ik ben nu dus aan het denken over een eigen server. Ik heb een tweede hands server gevonden, een Proliant DL360 G3.
2x Xeon 3.2 Ghz
4 GB ECC reg. RAM
2x 37 GB 15k rpm
Verder alle standaard frutsels en friemels. Dit voor 350 euro. Ziet er netjes uit toch? Echter wil ik op z'n tijd wel wat extra schijven er bij pleuren (als dat niet te hoog in de papieren loopt).
Ik wil sowieso eerst de server hier thuis een maandje of iets langer laten draaien om alles te testen en goed in te stellen en daarna naar een datacentrum. Voor de colo had ik TransIP in gedachte. 1U, 100 GB bandwidth voor 35 euro per maand (niet te duur dus)..
Daarbij wil ik ook DA nemen van TransIP (59 euro voor lifetime license).
Maar omdat ik tot nu toe alleen servers heb beheerd in VMWare, weet ik niet of ik dit wel allemaal kan. Linux kennis heb ik wel redelijk, maar dingen zoals SSH heb ik alleen verstand van met het gebruik, niet installeren, zelfde voor mail servers. Apache heb ik veel verstand van op Windows, ook het configureren, Linux dan wat minder, maar dat gaat wel goed komen (icm DA).
Ook als die server nou in dat datacentrum hangt, en er wat mis gaat, server blijft hangen, dan moet ik het oplossen, eventueel remote reboot ofzo, maar toch.. Die verantwoordelijkheid is behoorlijk groot voor een jongetje van bijna 16 (al zeg ik het zelf). Ik heb dan geen klanten ofzo die ik daar op zou hosten, maar wel als het straks een drukke site wordt en ik verneuk die server en hij ligt plat, dan is het wel een verantwoordelijkheid..
Kosten zijn totaal geen probleem:
1x 350
12x 35
1x 79 (TransIP setup kosten)
1x 59 (DA)
= 908 euro voor het eerste jaar
Misschien dat ik voor een goed gratis control panel ga, dat scheelt wel wat.
Maar wat raden jullie me aan en hebben jullie nog tips? Gr. Thomas.
2.632 views