Waar ik hieronder jaar gebruik bedoel ik het jaar in de weekkalender
Dat klopt en is ook wel logisch vind ik: Wanneer de 28e in het nieuwe jaar (van de weekkalender) kan vallen is het mogelijk dat er in de 1e week van het nieuwe jaar meer dagen zitten die nog bij het oude jaar horen zeg maar.
Er zitten dus minimaal 4 dagen van het oude jaar in de laatste week, 4 dagen voor 31 december (of eigenlijk 1 januari) is ook 28 december. Je hebt dus 28, 29, 30 en 31 december die (wanneer het jaar gelijk met de week eindigt) in het oude jaar vallen.
Tegelijkertijd kunnen maximaal 3 dagen uit december van het voorgaande jaar in het nieuwe jaar vallen. Maximaal 3 betekend dat op zijn hoogst 29,30 en 31 december in het nieuwe jaar vallen.
Met minimaal 4 dagen in het oude jaar, en maximaal 3 in het nieuwe jaar zie je dat de 28e altijd in het oude jaar valt. In het nieuwe jaar nooit, omdat je dan 4 dagen van het oude jaar in het nieuwe jaar krijgt.
Tevens altijd in de laatste week omdat je, welke 4 opeenvolgende dagen van de laatste week je ook kiest, deze zich altijd bij die 4 opeenvolgende dagen bevind.