Hallo,
ik programmeer ondertussen 2 jaar in PHP maar nog niet OO.
Ik begin te merken dat meer en meer mensen/bedrijven dit doen en dus heb ik besloten dit ook te gaan doen. Maar ik ben nu al een uurtje of twee aan het zoeken en ik raak wat verloren. Niet over wat het nut is of hoe OO in elkaar steekt (daar loop ik later wel in verloren:)), maar wel met die frameworks.

Ik heb de voorbije 2 uur veel gelezen en als ik OO intyp kom ik bijna automatisch terecht bij frameworks à la Codeigniter of cakePHP.

Nu is mijn vraag welke software in combinatie met welk framework is "ideaal" of "aan te raden" voor een beginnende OO-programmeur ?

alvast bedankt
Ik raad CodeIgniter aan. Dat is heel makkelijk om te leren.
ok dank u, het is toch aangeraden om direct een framework te gebruiken of niet?
Persoonlijk zou ik niet voor CodeIgniter kiezen, simpelweg omdat het geschreven is in PHP4, welke niet meer wordt ondersteund.
In plaats daarvan zou je eens kunnen kijken naar Kohana, geschreven in PHP5 en gebaseerd op CodeIgniter.
en wat is de leercurve van Kohana ? Hoog of laag ? (neem in rekening dat OO nieuw is voor me)

edit: ik lees wel vaak dat CI precies wel het eenvoudigste is voor een beginner
Agirre schreef op 10.07.2009 17:06
Persoonlijk zou ik niet voor CodeIgniter kiezen, simpelweg omdat het geschreven is in PHP4, welke niet meer wordt ondersteund.
In plaats daarvan zou je eens kunnen kijken naar Kohana, geschreven in PHP5 en gebaseerd op CodeIgniter.

Ik zou juist wel voor CodeIgniter kiezen. CodeIgniter wordt breder ondersteund dan Kohana, ook op IRC. Verder is Kohana gebaseerd op CodeIgniter en het is dus heel makkelijk om over te stappen in de toekomst. Op de website van Kohana staat een makkelijke handleiding om over te stappen. CodeIgniter is dus prima om mee te beginnen.
Midas schreef op 10.07.2009 18:01
Ik zou juist wel voor CodeIgniter kiezen. CodeIgniter wordt breder ondersteund dan Kohana, ook op IRC. Verder is Kohana gebaseerd op CodeIgniter en het is dus heel makkelijk om over te stappen in de toekomst. Op de website van Kohana staat een makkelijke handleiding om over te stappen. CodeIgniter is dus prima om mee te beginnen.
De poster geeft zelf aan dat dit z'n eerste ervaring wordt met een framework. Doe het dan gelijk goed (lees: gebruik de meest recente mogelijkheden), en ga niet beginnen met het leren van verouderde, wellicht inefficiente, code.

De handleiding van Kohana is uitstekend, en bovendien heeft Kohana ook zelf een forum, waar genoeg active berichten over van alles en nog wat op staan.
Agirre schreef op 10.07.2009 18:20
[quote='Midas schreef op 10.07.2009 18:01']Ik zou juist wel voor CodeIgniter kiezen. CodeIgniter wordt breder ondersteund dan Kohana, ook op IRC. Verder is Kohana gebaseerd op CodeIgniter en het is dus heel makkelijk om over te stappen in de toekomst. Op de website van Kohana staat een makkelijke handleiding om over te stappen. CodeIgniter is dus prima om mee te beginnen.
De poster geeft zelf aan dat dit z'n eerste ervaring wordt met een framework. Doe het dan gelijk goed (lees: gebruik de meest recente mogelijkheden), en ga niet beginnen met het leren van verouderde, wellicht inefficiente, code.

De handleiding van Kohana is uitstekend, en bovendien heeft Kohana ook zelf een forum, waar genoeg active berichten over van alles en nog wat op staan.[/quote]Hoezo verouderde en inefficiente code? Je kan prima al je classes in PHP 5 schrijven met CodeIgniter. Of Kohana nou beter is of niet, geen van beiden dwingt je tot het schrijven van oude PHP. Ik raad CodeIgniter aan omdat ik daar zelf mee gewerkt heb. Verder ken ik Kohana dan ook niet.
En ik raad Citroën aan omdat ik nog nooit in een BMW heb gereden.
Beetje krom als je dan het één wel gaat afkraken, zonder dat je ervaring hebt met dat geen.
Voor de rest is CodeIgniter in PHP4 geschreven, en zal hopelijk door geen host meer worden ondersteund.
Dat iets in PHP4 geschreven is, betekent uiteraard niet dat het niet werkt met PHP5, maar zeker wel dat de ondersteuning door de host een stuk minder zal zijn.
Voor de rest heb ik totaal geen ervaring met welk framework dan ook, dus ik kan je alleen maar aanraden, probeer er eens een paar, en bekijk welke het meest bij jou wensen past, en welke jij het lekkerst vind werken.
CodeIgniter zou niet mijn keuze zijn als je echt up to date wil blijven. Zend Framework is zonder twijfel het beste framework voor professionals, maar het is een component framework, niet een full-stack framework, waardoor je zelf vrij veel kennis van architectuur moet hebben wil je het goed kunnen toepassen. CakePHP is een goede om mee te beginnen (en ook daarna), maar is ook weer PHP4 eigenlijk, dus niet meer van deze tijd in die zin (bijv. als je interfaces en abstracte classes wil leren). Dus dan blijft alleen symfony over.

Ik ben behoorlijk ervaren met frameworks, niet alleen PHP, en ik zou voor ieder persoon altijd Zend Framework of symfony aanraden. ZF heeft wel een groter leertraject voor niet-professionals. Qua documentatie, cursussen, etc, zijn ZF en symfony allebei erg groot. Maar ZF richt zich echt op volledige vrijheid en ondersteuning van professionele programmeurs, symfony is echt full-stack en dwingt je hele structuur af. Mensen als Java-programmeurs en doorgewinterde OOP-ers zullen dus vrijwel altijd voor Zend kiezen, maar symfony is ook een prima framework.
nico schreef op 10.07.2009 18:51
En ik raad Citroën aan omdat ik nog nooit in een BMW heb gereden.
Beetje krom als je dan het één wel gaat afkraken, zonder dat je ervaring hebt met dat geen.
Voor de rest is CodeIgniter in PHP4 geschreven, en zal hopelijk door geen host meer worden ondersteund.
Dat iets in PHP4 geschreven is, betekent uiteraard niet dat het niet werkt met PHP5, maar zeker wel dat de ondersteuning door de host een stuk minder zal zijn.
Voor de rest heb ik totaal geen ervaring met welk framework dan ook, dus ik kan je alleen maar aanraden, probeer er eens een paar, en bekijk welke het meest bij jou wensen past, en welke jij het lekkerst vind werken.
Ik raad CodeIgniter aan omdat ik er mee gewerkt heb en het een goed framework vind. Ik kraak Kohana niet af.

Reageren