Ik wil nu wat programma's gaan schrijven alleen weet ik niet wat de beste taal is, C of C++? Om dat ik er niet bekend mee ben ik ik het graag leren maar ik zoek ook nog een ontwikkelomgeving inlusief debugger, runner, en compiler. Is denken jullie het handigst?
Ben een tijdje bezig met C++. In feite kan je het beste C++ nemen, aangezien het een verdere ontwikkeling is van C.

Over de debugger/IDE/compiler: Gebruik Code::Blocks

Dit is een debugger/IDE/compiler in één.
Hangt er een beetje vanaf wat je met je programma wilt gaan doen.
C en C++ kan je meer mee, maar is weer veel moeilijker te leren als C#.
Als debugger/IDE/compiler zou ik gewoon visual studio gebruiken.
Als je een fout maakt, dan zie je hem meteen staan onder aan het scherm, dus kan je hem ook meteen oplossen.
Voor de rest kan je met visual studio ook heel makkelijk met drag en drop een form o.i.d. in elkaar slepen.

visual studio is toch betalen?
Er is een gratis versie te verkrijgen,
Je moet de Express Edition gebruiken.
Er zijn een aantal opties de niet werken,, maar dat is ongeveer hetzelfde als een ingebouwde navigatie in je auto.
Je kan er dus gewoon omheen werken, of je moet even iets meer werk doen, dan bij de betaalde versie.
Maar alsnog is het vele male beter als de meeste andere gratis software die te krijgen zijn.

En volgens mij is Visual Studio er ook voor C en C++.
Als je er ooit aan denkt om met een groep een project te maken in één van deze talen, dan raad k je de groupware echt aan.
Dat werkt echt heel lekker,, maar kost wel klauwen vol geld.
Ik heb er ook heel veel voor moeten betalen (heel veel virtuele ms).
Maar dat is meer als je al flink opweg bent met deze talen.

Voor de rest is het een goed idee om eens te kijken naar extra libs die erbij te downloaden zijn.
Zo is NeoForce een hele mooie als je het visuele gedeelte van je App een stuk mooier wilt maken.
codeblocks run mijn app niet en visual studio kan ik nergens downloaden
C++ lijkt t meest op PHP, dus als je lekker kan PHP en is C++ wel handig :)

veel dingen zijn precies hetzelfde, bijv. if else etc en while for bladiebla de hele handel
Dan lijken alle programmeer talen wel op elkaar.
Nouja die lultalen waarmee gwn in engels zegt iets van

Haal rij2 uit de database, NU!

lijkt er totaal niet op :)

en het haakjes systeem van PHP () {} komt in niet zoveel voor etc etc .
Ik vind Befunge toch wel een taal die veel lijkt op PHP hoor:
vv  <      <
    2
    ^  v<
 v1<?>3v4
    ^   ^
>  >?>  ?>5^
    v   v
 v9<?>7v6
    v  v<
    8
 .  >  >   ^