Hallo, Ik zou graag MVC leren programeren binnen php. Maar weet niet direct hoe te starten,
Heb al heel wat lopen opzoeken, maar vind niet direct een ideale tutorial voor beginners.
Hoe kan ik het best beginnen met MVC?
Waar vind ik goede tutorials?
MVC is een design pattern, wat wil zeggen dat het op 1001 manieren gerealiseerd kan worden. Bijna elk bestaand framework implementeert wel een MVC model.
In de posts hierboven wordt alles al een beetje beschreven, ben het alleen niet zo eens met de bewering dat views dom moeten zijn. Mijn insziens kan het een hoop gedoe besparen indien je de views enkele, read-only, permissies geeft.
Duik verder eens in de advanced discussies op phpfreakz, dat geeft je een goed beeld zonder direct vele regels code te moeten doorspitten.
Als je meteen naar een bestaand framework wilt kijken, zoek er dan wel een geschreven in PHP5.
binnen MVC wordt nog gebruik gemaakt van andere design patterns. Meestal het Registry Pattern, zodat je geen globals hoeft te gebruiken, het (reeds genoemde) Frontcontroller Pattern en het Singleton Pattern voor je database-connectie.
en het Singleton Pattern voor je database-connectie
Maar wat nu als je meerdere database-connecties wil hebben?
Zelf gebruik ik (haast) altijd een singleton registry waarin dus bijvoorbeeld meerdere databases kunnen worden opgenomen. Een registry hoeft maar één keer voor te komen, want indien er twee maal een bepaald element uit het registry nodig is, kan je er gewoon verschillende namen aan geven.
MVC is een design pattern, wat wil zeggen dat het op 1001 manieren gerealiseerd kan worden. Bijna elk bestaand framework implementeert wel een MVC model.
In de posts hierboven wordt alles al een beetje beschreven, ben het alleen niet zo eens met de bewering dat views dom moeten zijn. Mijn insziens kan het een hoop gedoe besparen indien je de views enkele, read-only, permissies geeft.
Duik verder eens in de advanced discussies op phpfreakz, dat geeft je een goed beeld zonder direct vele regels code te moeten doorspitten.
Als je meteen naar een bestaand framework wilt kijken, zoek er dan wel een geschreven in PHP5.
Stem hiermee zeker in. Er is hier op het forum al eerder een discussie geweest over Frameworks, en daar werd toch wel enigszins geconcludeerd dat Kohana heel goed is op te pakken. Tevens is Kohana "Strict PHP 5 OOP" en "Uses the MVC pattern". Op de homepage staat nog wat meer en kan je het downloaden om een poging te wagen. Schroom natuurlijk niet hier je vragen te stellen!
Waarom ga je niet eerst met 1 werken? Misschien snap je het dan allemaal wat beter.
PHPCake en CodeIgniter raad ik je aan om mee te beginnen. Voor het meer serieuze werk kun je er zelf 1 maken of kijken naar Zend.
Agree @ eerste , echter:
(lekker weer framework topic herhalen ^_^ ):
Ga geen codeigniter gebruiken. Als je nu toch begint, doe het dan gelijk goed en begin aan php5 OOP. Kohana bouwt voor op codeigniter maar dan met php5. En dan mag je van mij zelfs nog zend gaan gebruiken, die is ook nog wel wat bij de tijd ;) (maar wel wat lastig te leren) )maar wel MVC)
[quote='Pepijn schreef op 09.09.2009 17:32']Waarom ga je niet eerst met 1 werken? Misschien snap je het dan allemaal wat beter.
PHPCake en CodeIgniter raad ik je aan om mee te beginnen. Voor het meer serieuze werk kun je er zelf 1 maken of kijken naar Zend.
Agree @ eerste , echter:
(lekker weer framework topic herhalen ^_^ ):
Ga geen codeigniter gebruiken. Als je nu toch begint, doe het dan gelijk goed en begin aan php5 OOP. Kohana bouwt voor op codeigniter maar dan met php5. En dan mag je van mij zelfs nog zend gaan gebruiken, die is ook nog wel wat bij de tijd ;) (maar wel wat lastig te leren) )maar wel MVC)[/quote]
klopt als een bus. Jammer aan codeigniter is dat het php 4 is. echter heb ik het wel via dat platform geleerd. En het gaat er hier toch om hoe je het best met MCV kunt werken?
?Onbekende gebruiker
09-09-2009 19:54
Ga dan Kohana gebruiken als je per se aan CodeIgniter wilt blijven kleven. Kohana is namelijk de PHP5 port van CodeIgniter en iet wat verbeterd.