Hallow,
Ik heb tot nu toe altijd windows gebruikt (zo'n 8 jaar <_< (ben 14 jaar)), maar nu wil ik op een andere computer waar op ik niks doe unix of lunix installeren.

Ik heb begrepen dat het een gratis software is, teminste lunix.
En ik heb vernomen dat het installeren wat moeilijker gaat.

Dus de vraagjes:
1. Welke is het beste? Unix of lunix (heb vernomen dat lunix gratis, nieuwer,beter is)...
2. Waar kan ik het goed en compleet downloaden.
3. Waar vind ik een goede site waar alles in de installatie in de DOS staat. Liefst in het nl's.

Ik wil aan lunix of unix beginnen omdat ik op dit moment veel bezig ben met het leren programmeren (c++ << cool << moet je proberen ;) )

Hoop dat dit genoeg info is om een goed antwoord te kunnen geven.

ps Graag geen atwoorden met: "Ga zelf zoeken" enz. Ben op dit moment ook aan het zoeken.
^
phoe zeg :d //|\\
||
Ik snap die site's echt niet>> ergens stat er download dan krijg je weer zo'n bullshit en dan is er een site waar alleen update's staan :( kan iemand mhu helkpen om een linux te downloaden?
Hier beetje bladeren (ligt aan je systeem en welke versie je wil).

Op de link die ik net gaf kan je bijvoorbeeld alle ISO's downloaden met binary (7 a 8 cd's). Die ISO's moet je branden met Nero of iets dergelijks, wat ISO ondersteunt. Je kan de cd's niet direct branden namelijk, dan zal je pc blijven hangen bij de installatie.

edit: Je kan ook hier kijken bijvoorbeeld. Dan hoef je niks te branden, krijg je meestal 1 of 2 handleidingen erbij, hele rits extra software: prima te doen! Zelf draai ik SuSe Linux Professional. Als je student bent krijg je ook nog eens zo'n 50% korting (heb zelf die versie, ze controleren niet of je student bent hoor ;) )
Jelmer schreef op 30.03.2005 22:03
En toen was er iemand, genaamd Linux Torvalds (hij had een student-unixversie trouwens) en die dacht van: laat ik eens wat gaan programeren :P

Bedoel je toevallig Linus Torvalds?
Anyway, ik zou gaan voor een BSD distributie. BSD draait over het algemeen stabieler dan linux en is toch redelijk gebruikers vriendelijk.
Zelf draai ik Gentoo thuis. OpenBSD en FreeBSD heb ik ook gedraaid.
De naam Linux is ook door een spelfout ontstaan. Heb ik ergens gelezen. Een systeembeheerder maakte voor iedere student mapjes aan bij de naam linus maakt hij/zij een tikfoutje. De x en de s zitten vrij dicht bij elkaar dus zou het kunnen kloppen.

Reageren