hallo,
ik heb een echte beginnersvraag, ik wil leren PHP te schrijven, en hiervoor ben ik begonnen met de tutorial op www.phptuts.nl
ik heb een schone windows server2003 installatie, en ik heb volgens de tutorial WAMP en ECLIPSE geinstalleerd. beide programma's staan aan en geven geen foutmeldingen
Nu mijn probleem
ik vog de instructie ui de tutorial, en schrijf in het php veld (<?php echo hallo wereld; ?>
verder de gewone html code (ik weet wel hoe je HTML schrijft)
vervolgens sla ik het bestand op als index.php
windows herkent het php bestand niet, ook niet als ik IE aanwijs als programma om het mee te openen (opent wel, maar dan een overzicht van de broncode)
als ik in ECLPISE de pagina opsla als index.html, krijg ik een lege pagina te zien.
wat doe ik hier fout, voor zover ik kan overzien heb ik de instructie gevolgd zoals die omschreven staat in de tuorial.
Ik heb bovenstaande stappen ook op een Vista machine geprobeerd, met hetzelfde resultaat.
Ik weet vrij zeker dat er echt een hele simpele oplossing is, maar ik kan hem niet vinden.
Wie weet wat ik fout doe?
[edit] spelfoutjes
?
Onbekende gebruiker
16-10-2009 14:32
Php is geen applicatie of programma. Het is een scripttaal. Dat betekend dat het door een programma moet worden omgezet in code die de computer gebruikt. Dit doe je met de php parser.
Als je wamp op je php hebt staan dan moet je je php bestand in de htdocs of httpdocs map zetten. Als je dan met je browser naar http://localhost/hierdenaamvanjebestand.php gaat zo je als het goed is je php worden uitgevoerd.
Eclipse kun je gebruiken om php mee te schrijven. Eclipse geeft je ondersteuning, door kleurtjes, fouten aan te wijzen en te debuggen.
Php is oorspronkelijk bedoelt voor websites. Daarom zet je het dus ook op een webserver.
Als je een schone windows 2003 server hebt, dan heb je daar waarschijnlijk ook [google]IIS[/google] op, dat is een webserver-programma. Jij hebt met wamp Apache geïnstalleerd, eigenlijk is dat wel jammer want je kunt php ook installeren voor IIS.
Verder moet ik je er nog even op wijzen dat je blijkbaar de tutorials op phptuts niet goed hebt gevolgd, aangezien je geen quotes gebruikt.
Zoals je nu je code hebt, suggereer je dat hello en world constanten zijn. Dat zijn het waarschijnlijk niet. Php voert bovenstaande code wel goed uit, maar eigenlijk hoort die dat niet te doen. Als je error reporting aan hebt staan krijg je ook een foutmelding.
Dit is bijvoorbeeld wel goed:
<?php
echo 'Hello world!';
?>
Zie [php]string[/php] voor op wat voor manieren je het nog meer kunt doen. Let wel op, niet elke manier is even net.
een pagina openen, ik weet dat het (deels) klopt, want ik krijg de titel van de pagina te zien in de titelbalk, maar verder krijg ik een IE melding
de webpagina kan niet worden weergegeven. de inhoud van de pagina is dus niet te zien, terwijl in ECLIPSE wel de juiste code omschreven wordt.
Overigens ben ik het me je eens dat een IIS server via Windows en mogelijkheid is (in een opleiding heb ik ook wel eens een webserver gestart en email ernaar gekoppeld, dit ging alleen altijd zonder scripting a la PHP. Omdat ik er nog weinig van ken, heb ik op advies WAMP geprobeerd (ook XAMPP, maar in de tutorial op www.phptuts.nl wordt WAMP aangeraden.
Wellicht, en naar verwachting , gaat dit lukken, iets voor in de toekomst
Ik ben nu een stukje verder, namelijk ik weet waar de PHP scripts opgeslagen kunnen worden, maar ik kan de pagina nog niet openen, althans niet volledig
Wat je meldt over strings is voor mij heel erg behulpzaam, het geeft een indicatie over het dynamische gedeelte van PHP, waar ik het voor wil gebruiken. Dus alvast bedankt daarvoor.
Is er nog iets anders wat ik nu over het hoofd heb gezien? Ik gebruik overigens Internet Explorer 6 (voorlopig)
?
Onbekende gebruiker
16-10-2009 20:13
Dat wat je probeert zou in principe goed moeten gaan. Er zitten geen fouten in. Onthoud wel dat je localhost alleen via jouw eigen netwerk te benaderen is. Als ik op die links zou klikken zou ik een foutmelding krijgen, want ik heb geen newfile.php.
Ikzelf heb geen ervaring met wampserver, wel met xampp. Maar ik denk dat je toch het php bestand op de verkeerde plek hebt staan. Hier lees ik dat je je bestand in c:\wamp\www moet stoppen (zie how to start). Misschien dat dat iets uitmaakt.
<p class="style2">sjaal </p>
<label>
<input type="checkbox" name="checkbox" value="$checkbox" />
ik heb dit gekocht!</label>
<label></label>
<p class="style2"> </p>
<p class="style2">Handschoenen
<label></label>
</p>
zoals je er misschien uit op kun maken, heb ik 2 lettertypes gemaakt, 1 voor de standaard situatie, 1 voor als de checkbox is aangevinkt, en de submit knop is ingedrukt. Zo is duidelijk wie wat op een wenslijstje heeft gekocht
in de tutorials lees ik dat in het begin van een formulier gelinkt wordt naar een php bestand, in dit geval moet dat worden newfile.php. alleen is de enige manier waarop ik kan controleren of het "werkt" , is door http://localhost/newfile.php te openen, maar ik wil de pagina.html openen!
Nogmaals, ik gebruik Wampserver, maakt dat nog iets uit?
Je haalt php en html door elkaar.
Ten eerste moet je al je sites waar je php in gebruikt, de extensie php geven (dus pagina.php en niet pagina.html)
Ten tweede moet je op 't moment dat je php wil gebruiken, php openen en daarna weer sluiten
Edit: Je moet $sjaal = 'Sjaal'; wel in het zelfde stukje zetten.
Wil je $sjaal = 'Sjaal'; graag in een ander bestand hebben staan dan moet je [php]include[/php] gebruiken. Je kunt $sjaal niet in een html pagina openen!
klopt, ik heb de php code in de checkbox geintegreerd, nu werkt het ook,
ik had de bovenstaande code overgenomen uit een in Dreamweaver gemaakt bestand, ik heb dus maar een nieuwe stukje "zelf" geschreven, dan houd ik hopelijk een beetje overzicht.
is het mogelijk dat ik door de submit knop te gebruiken de waarde Sjaal kan veranderen, bijvoorbeeld door de formattering aan te passen van .Style2 naar .Style3 ?