Ik heb een vraag, wij zijn op dit moment aan het denken over een eigen cms voor ons bedrijf. Wat willen is een soort CushyCms systeem: onze server past de bestanden aan op het systeem van de cliënt.

Echter voldoet cushy niet helemaal aan onze eisen. Er moeten bijvoorbeeld modules in komen. Dus dat een cliënt aan kan klikken dat ie een blog wil en dat dan geïnstalleerd wordt.

We weten echter niet hoe we dit aan moeten pakken op een systeem als cushy.
Er zijn een aantal opties waar we nu aan zitten te denken:

1. Database staat geheel op onze server, bij elke page view van de client site wordt onze server geraadpleegd. Nadeel: kost veel verkeer en als onze server down is zijn alle client website dat ook.

2. Database staat lokaal bij client. Nadeel: aanpassingen moeten via onze server gaan (omdat dashboard van client op onze server staat) en client heeft toegang tot de source (wat niet helemaal de bedoeling is).

3. Database staat op onze server. Elke keer dat de client iets aanpast moet de server dat als hardcoded html op de client server zetten. Nadeel: hoe los je dan bijvoorbeeld comments op? Of en forum module?

Geen van deze oplossingen lijkt erg aantrekkelijk, iemand enig idee hoe je dit beter aan kan pakken? En zo niet, wat lijkt jullie de beste oplossing?
Wat ik altijd deed, was een mapje "modules/" schrijf rechten meegeven, in de htaccess meegeven dat niemand er bij mag behalve dan dus de remote server, en dan schreef ik complete files weg. Was een vrij complex systeem. Wel mooi om te maken ja. En mag ik de maker van dit topic bedanken, omdat dit mij op een idee brengt, en mag ik karl bedanken voor zijn saas, omdat dit mijn idee heeft afgerond.

oja pepijn, je weet toch wel dat je met je ftp kan connecten via php. http://php.net/manual/en/book.ftp.php heb ik ook al veel mee gedaan, is echt handig :)
Ik vind bestanden schrijven en ftp te omslachtig. Misschien kunnen jullie SOAP gebruiken stien?
Gewoon, zoals ik al eerder schreef. Je bibliotheek buiten de webroot zetten.
Geen schrijf permissie, alleen lees permissie.
Alles gedeeld wat maar gedeeld kan worden.
Niet zo omslachtig doen. Nergens voor nodig.
En ja, dit valt onder SAAS.
En hoe wil je dan requests sturen naar de server sturen? als je dus bijvoorbeeld modules gebruikt?
Het voordeel van CushyCMS is dat het meer als een editor werkt dan als een service. Je bent niet van ze afhankelijk en kan ook zonder gebruik te maken van hun services nog je website draaiende houden en zelf aanpassen.

Wat je zou kunnen doen is de modules extern in laten laden. Een beetje zoals je bijvoorbeeld google maps in je website zet. Of bijvoorbeeld DISQUS en InstenseDebate. Door een paar regeltjes javascript in je pagina te zetten heb je plots reacties op je pagina staan.

Zoiets zou je naast je CMS kunnen aanbieden, als extra services. Voordeel is dat het vrij gemakkelijk te controleren is op welke domeinnaam je geïnclude wordt en je daar je betalingen aan zou kunnen hangen.
@Pepijn: we zijn nu al aardig ver gevorderd met het systeem, maar ik zit nu beetje in SOAP in te lezen en dat is zeker ook leuk/mooi om te gebruiken!

@Jelmer: ik denk inderdaad dat dat de beste oplossing is, we zullen daarmee verder gaan.

Bedank allemaal!

Reageren