Net als elke persoon die bezig is met het zorgen dat een website in 'alle' browsers werkt en er hetzelfde uitziet vraag ik me toch altijd af hoe lang het duurt voordat er iemand komt met een verschrikkelijk verhaal over een website die niet in orde blijkt...terwijl ik en een opdrachtgever daar wel al die tijd van uit gingen.

Is er een 100% check om dit soort situaties te voorkomen?

Ik zag bijvoorbeeld laatst met de service 'Browsershots' (welke van een serie browsers screenshots maakt van een website die je opgegeven hebt) dat op het door hen gegenereerde screenshot iets niet in orde bleek...terwijl dat screenshot van een browser was die ik op mijn PC ook had staan...waar het wel in orde is.

Was beide WindowsXP...beide zelfde browserversie e.d., beide op 1024x768...etc. etc.

Kortom: Browsershots vertrouw ik niet meer voor 100%!

De screenshots die ik vraag aan vrienden en kenissen (ja, ik val iedereen gewoon lastig) beschouw ik tegenwoordig als uitgangspunt. Dat zijn in principe de eindgebruikers...met hun gekke grillen en instellingen en weet ik veel wat...en als het bij hun werkt lijkt het mij in orde.

Of toch niet...?

Kan iemand mijn eeuwige twijfel wegnemen en een 100% check noemen? Of moeten we gewoon berusten in het feit dat een website nu eenmaal nooit in 'alle tegenwoordig beschikbare browsers en versies van die browsers' hetzelfde zal worden weergegeven?

[edit] En dit dus ook zo aan opdrachtgevers uitleggen?
Die Browserlab van Adobe is ook niet alles. Het is best leuk, maar erg werkbaar is het niet. Eigenlijk is het gewoon een snellere versie van Browsershots, welke helemaal triest is. Qua snelheid in ieder geval.

Ook IETester kent veel problemen, behalve de instabiliteit. Enkele bestanden (DLL's ed.) zijn gedeeld door de verschillende versies, waardoor het niet 100% te vertrouwen is. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat sites in IETester niet zoals de bedoeling te zien waren, maar op een Windows PC met de 'echte' IE wel.

De JavaScript engine van IETester is verder ook nog een zorgenkindje. Niet snel en werkt minder goed dan van de echte IE.

Ik ben bang dat er geen out-of-the-box oplossing is. Een combinatie van eerder genoemde systemen en programma's zal iedereen al een heel eind op weg helpen.
Dankjewel jelmer, dit helpt ook mij!

Reageren