Ik ben het met Jelmer eens, maar wil er nog een argument aan toe voegen: zoekresultaten in bijvoorbeeld Google.
In het huidige digitale tijdperk wordt men zich er steeds meer van bewust wat je persoonsnaam op internet inhoudt en zijn er veel mensen die controle willen houden over hoe zij op internet gevonden kunnen worden. PHPhulp heeft een hoge ranking bij google, hetgeen betekent dat als mijn echte naam bij elk bericht dat ik post zou staan, veel van de eerste x aantal hits op mijn persoonsnaam zouden verwijzen naar PHPhulp. En dat is misschien wel niet de manier waarop ik gevonden zou willen worden.
Ik weet niet zeker of je het invullen van een achternaam voor het profiel zou moeten verplichten, maar ik vind dat je gebruikers minstens de keuze moet geven hoe hun naam zichtbaar is op de rest van de site. Dus een keuze tussen voornaam, voornaam/achternaam of nickname...
Gezien privacy heb je een punt. Ik ga morgen bezig met het voorkeuren systeem en zal een vinkje maken waarmee je je achternaam onzichtbaar kunt maken en zal het vervolgens doorvoeren in de gehele website.
(Bij gebrek aan een stem-systeem o.i.d. ingewikkelds, bump ik dit topic maar weer even naar de eerste pagina, aangezien dit volgens mij prioriteit heeft, als ik zo zie hoeveel mensen onzin in hun achternaam aan het invullen zijn op dit moment :) )