Ik ben hier al een hele tijd niet geweest en moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de nieuwe website.
Ik ben bezig met een script waarmee je hotelkamers kunt reserveren. Nu vraag ik me af wat de beste manier is om de bezetting data op te slaan.
Is dit een koppel tabel, dus een tabel die communiceert met de tabel waarin de hotelkamers staan, of gewoon in één tabel, data ranges met komma gescheiden. Denk het eerste, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd.
De tweede oplossing is in ieder geval niet juist, dat had je goed gezien. Of de eerste wel de juiste is, hangt af van alle informatie die je in je database op wilt slaan. De enige manier om achter het juiste datamodel te komen, is door te normaliseren. Doorloop dat proces en je houd vanzelf een correct datamodel over ;-)
Edit: op basis van de informatie die je nu geeft, zou ik zoiets verwachten:
kamers
------
id
kamernummer
naam
reserveringen
-----------
id
kamer_id
aankomst_datum
vertrek_datum
Ik denk dat ik de begin datum en eind datum in een rij opsla in een tabel hoteldata o.i.d. zodat ik makkelijk kan sorteren / zoeken. Ik ga die tutorial even lezen, dank!
Zie ook de edit van mijn vorige post. Een keine opzet, die wellicht nog verandert omdat je meer informatie wilt opslaan. Bijvoorbeeld over de persoon die een kamer reserveert.
Zoiets had ik ook in gedachten maar dacht een tweede opinie kan nooit geen kwaad. :) Dank je wel. De pagina's van de tutorial normaliseren zijn trouwens niet juist gesorteerd.
Het gaat hierbij niet om een koppeltabel. Maar om twee gewone tabellen die een een-op-veel relatie met elkaar hebben (een hotelkamer kan meerdere reserveringen hebben).
Een koppeltabel wordt gebruikt om een veel-op-veel relatie te maken. Bijvoorbeeld:
gebruiker <> gebruiker_groep <> groep
Meerdere gebruikers kunnen in meerdere groepen zitten.
Offtopic:
De tutorial heeft nu in de rechterbalk geen titels om door de pagina's te navigeren.
Bedankt voor je aanvullingen Elwin. Zie dat jij de tutorial ook hebt geschreven, puik werk :) Ik ben weer een spat slimmer.
[offtopic]Zie dat de inhoudsopgave nu weer terug is. Vorige / volgende pagina werkte net niet maar nu wel, volgens mij is er iemand bezig...[/offtopic]
Je hebt nu je foto's in je hotelrooms tabel. Daar kun je beter een apparte tabel van maken waarin je net zoals bij room_occupation naar het room_id verwijst.
[offtopic]Welkom terug Brian :) Laatste keer dat je hier was, was in 2007 zie ik.[/offtopic]