Halloo allemaal!

Ben niet een php genie, maar doe er dagelijks iets aan als hobby. Nu wil ik een script hebben danwel maken, maar ik ben met dit volgende niet zo bekend:

Het gaat om een nieuwswebsite. De bedoeling is dat er voor de ingelogde (hoeft niet perse meerdere accounts, er zullen maar 2 gebruikers dingen toevoegen) een formulier komt, waarbij ze de volgende gegevens invoeren

* Titel bericht
* Bericht zelf
* Datum gebeurtenis (het liefst met zo'n kalender knopje o.i.d.
* Plaats gebeurtenis

Hij moet dan natuurlijk automatisch een ID aanmaken van het bericht en dat in de database zetten, dus de volgende kolommen zijn er dan:

ID | Titel | Datum | Bericht | Plaats

Maar nu het moeilijk(st)e: Er moet automatisch een map aangemaakt worden op de server, gelijknamig aan de ID van het bericht.

Dus als ik voor het eerst een bericht intik en opsla via het formulier in de database, moet er op de server (in een bepaalde map) de map genaamd '1' verschijnen, want het ID is tenslotte '1'
Enzovoort...

Verder hoeft er niet veel aan de opmaaktags te gebeuren, alleen een B , I , U zou wel prettig zijn...

Heeft iemand een idee of beginnetje?

Alvast bedankt!

Groetjes Tommy

P.S. Het uitlezen van de database dat lukt me opzich wel, het gaat meer om het invoeren naar een databse, en automatisch de map aanmaken op de server
Kun je met [php]chown[/php] en [php]chgrp[/php] de eigenaar en groep niet wijzigen?

edit: Als je dat doet, houd er dan wel rekening mee dat de mappen niet meer met behulp van PHP te verwijderen zijn...
ze zijn nu al niet meer te verwijderen van de server, tenzij ik dus (tot nu toe handmatig) de mappen van gebruiker laat wisselen (dus naar mijn account zet ipv apache).

edit: oh met behulp van php bedoel je.. dat maakt inprincipe niet uit. het zal weinig voorkomen dat we een item moeten verwijderen, aangezien we een archief opbouwen. dus als t wel via de ftp kan, is het al goed.
Maak op de server eens een nieuwe group aan (bv. webusers) en maak apache en tommy lid. Bij het maken van een nieuwe map chgrp naar webusers.
Een map aangemaakt met mkdir() is inderdaad niet te verwijderen met je ftp client totdat je de eigenaar verandert naar het id waarmee je ftp client zich indenticeert (tommy in jouw geval dus). Wijzig je de eigenaar en groep met de genoemde functies vanuit PHP, dan kun je er dus vanuit je FTP client wel alles mee.

Hier wringt dan de schoen ook direct: je wilt gebruikers met hun eigen FTP client op jouw server laten inloggen om bestanden te uploaden? Dan zul je dus de id's moeten kennen waarmee die gebruikers jouw server benaderen en die eigenaar en groep van de betreffende map zo in moeten stellen. Ik zeg: omslachtig.

Edit: oplossing van SanThe zou wellicht ook nog kunnen werken...
We gebruiken allen dezelfde inloggegevens voor op de FTP server, dus dat scheelt al denk ik. Ik ga even uitpluizen hoe ik die nieuwe groep aanmaak.
Ik kom er niet uit hoe ik zo'n group aanmaak. Ik vermoed dat de host het heeft uitgeschakeld in de DirectAdmin... maar misschien doe ik zelf iets verkeerd.

Het is niet je eigen server?
Dan kan je het wel vergeten.
hmm das jammer...

in iedergeval bedankt voor alle hulp ieder!:D

Reageren